Baker og Konditor
02.12.2016
Ousdal Gård i Ringsaker har gjennom en møysommelig satsing blitt Norges største speltdyrker. Nå skaper de egen merkevare med speltgrøt som selges hos flere bakerier i landet.
Vi sitter ved det store kjøkkenbordet og skuer ut over Mjøsa gjennom smårutede vinduer i den ærverdige gården på Næs. På den andre siden av bordet sitter Heidi Hemstad og Gunnar Martinsen, industridesigneren og advokaten som har bygget stein på stein og har blitt landets største speltdyrkere. Gårdsnavnet er merkenavnet, men spelten videreforedles og selges direkte til bakere og bakerier gjennom selskapet Norsk Spelt as. De dyrker kun speltsorten oberkulmer som regnes som en av de opprinnelige speltsortene. Den sås i september, hviler under snøen om vinteren og starter å vokse på våren igjen, for så å bli tresket tidlig i august. Den har dype røtter som henter næring opptil 80 cm ned i jorda og har lang veksttid. I den kalkholdige hellinga på Næs er det en suksessoppskrift.
Kornet kuttes
Som korndyrkere har de nok tenkt lenger enn de fleste. I år har de utviklet sin egen speltgrøt som har blitt en salgssuksess hos flere bakerier.
- Vi lanserte vår speltgrøt til påske og siden har den blitt kjempepopulær. I forkant av lanseringen har vi hatt en lang og grundig prosess for å finne en produksjonsmåte som gir det beste produktet med ønsket konsistens, sier Heidi og Gunnar.
Den ønskede konsistensen fikk de ikke ved å bruke hele korn. Kornet måtte kuttes i mindre biter for at grøten skulle bli slik de ønsket. Da begynte de å lete etter en maskin som kunne dele kornet og fant etter hvert en såkalt steelcutmaskin i Tyskland. Heidi er industridesigner og har jobbet med utvikling av utstyr for tysk legemiddelindustri. Det gjør at hun har et stort kontaktnett hos tyske maskinprodusenter og det tok ikke så lang tid å finne en leverandør med både maskin og kunnskap om prosessen. Ved å kjøre kornet gjennom maskinen, kuttes hvert korn i tre til fire biter.
Gå til medietKornet kuttes
Som korndyrkere har de nok tenkt lenger enn de fleste. I år har de utviklet sin egen speltgrøt som har blitt en salgssuksess hos flere bakerier.
- Vi lanserte vår speltgrøt til påske og siden har den blitt kjempepopulær. I forkant av lanseringen har vi hatt en lang og grundig prosess for å finne en produksjonsmåte som gir det beste produktet med ønsket konsistens, sier Heidi og Gunnar.
Den ønskede konsistensen fikk de ikke ved å bruke hele korn. Kornet måtte kuttes i mindre biter for at grøten skulle bli slik de ønsket. Da begynte de å lete etter en maskin som kunne dele kornet og fant etter hvert en såkalt steelcutmaskin i Tyskland. Heidi er industridesigner og har jobbet med utvikling av utstyr for tysk legemiddelindustri. Det gjør at hun har et stort kontaktnett hos tyske maskinprodusenter og det tok ikke så lang tid å finne en leverandør med både maskin og kunnskap om prosessen. Ved å kjøre kornet gjennom maskinen, kuttes hvert korn i tre til fire biter.