Første steg
09.10.2018
Får barnehagelærerne faglig påfyll og føler at de får brukt kompetansen sin i barnehagen er sjansene store for at de blir i jobben.
Det viser studien førstelektor Magritt Lundestad ved Oslo Met storbyuniversitetet har gjort blant erfarne pedagogiske ledere i barnehagen. Studien er publisert i boken Barnehagen som arbeidsplass - å vare som pedagog og leder (2013).
- Det har vært mye fokus på rekruttering til barnehagen de siste årene, men få tiltak for å beholde barnehagelærerne i barnehagen, sier Lundestad. Hun har undervist i Glød-Follo-prosjektet i Akershus, nettopp med mål å gi erfarne pedagogiske ledere faglig oppdatering.
- Faglig påfyll bidrar til ny glød og interesse, forteller Magritt Lundestad. Det kan være å ta videreutdanning i musikk eller uteliv. Det betyr mye for barnehagelærerne å få brukt sin faglige kompetanse i en hverdag med høyt sykefravær og knapp bemanning, ifølge Lundestad. Hun har dybdeintervjuet pedagogiske ledere med mer enn åtte års erfaring, for å finne ut hva som skal til for å bli i yrket.
FÅR BRUKE FAGSPRÅKET
Ansatte som opplever at kunnskapen dere bli
Gå til mediet- Det har vært mye fokus på rekruttering til barnehagen de siste årene, men få tiltak for å beholde barnehagelærerne i barnehagen, sier Lundestad. Hun har undervist i Glød-Follo-prosjektet i Akershus, nettopp med mål å gi erfarne pedagogiske ledere faglig oppdatering.
- Faglig påfyll bidrar til ny glød og interesse, forteller Magritt Lundestad. Det kan være å ta videreutdanning i musikk eller uteliv. Det betyr mye for barnehagelærerne å få brukt sin faglige kompetanse i en hverdag med høyt sykefravær og knapp bemanning, ifølge Lundestad. Hun har dybdeintervjuet pedagogiske ledere med mer enn åtte års erfaring, for å finne ut hva som skal til for å bli i yrket.
FÅR BRUKE FAGSPRÅKET
Ansatte som opplever at kunnskapen dere bli