Transportarbeideren
10.09.2016
Ikke på 24 år hadde det vært streik blant de Transportorganiserte sjåførene i Fylkesbilene i Nord-Trøndelag da de i 1986 måtte ta kampen.
Streiken, som startet 11. september, ble avsluttet etter åtte dager med full seier for bussjåførene.
- Løsningen er en seier for oss, sa leder Knut Vollan i fagforeninga.
Vollan var seinere forbundssekretær Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) fra 1989 til 2005.
Grunnen til streik Grunnen til at de 115 medlemmene i NTF valgte å gå til streik var enkel: Bedriften, som var eid av fylkeskommunene, ønsket å kvitte seg med en avtale fra 1982 som ga klubben og forbundet forhandlings- og streikerett på den lokale overenskomsten.
Avtalen var inngått i forbindelse med at bedriften hadde meldt seg ut av Norsk Arbeidsgiverforening (nåværende NHO) og inn i Norske Kommuners Sentralforbund. I avtalen lå en del lokale bestemmelser som fulgte tariffavtalen.
Denne avtalen ville bedriften ha bort, og legge fylkesbilsjåførene under hovedoverenskomsten for kommunesektoren uten lokale forhandlinger. Hovedargumentet for å fjerne denne lokale avtalen,
Les opprinnelig artikkel- Løsningen er en seier for oss, sa leder Knut Vollan i fagforeninga.
Vollan var seinere forbundssekretær Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) fra 1989 til 2005.
Grunnen til streik Grunnen til at de 115 medlemmene i NTF valgte å gå til streik var enkel: Bedriften, som var eid av fylkeskommunene, ønsket å kvitte seg med en avtale fra 1982 som ga klubben og forbundet forhandlings- og streikerett på den lokale overenskomsten.
Avtalen var inngått i forbindelse med at bedriften hadde meldt seg ut av Norsk Arbeidsgiverforening (nåværende NHO) og inn i Norske Kommuners Sentralforbund. I avtalen lå en del lokale bestemmelser som fulgte tariffavtalen.
Denne avtalen ville bedriften ha bort, og legge fylkesbilsjåførene under hovedoverenskomsten for kommunesektoren uten lokale forhandlinger. Hovedargumentet for å fjerne denne lokale avtalen,