HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
03.05.2024
5 typer spørsmåI som kan være nyttige i strategiske diskusjoner.
ANITA MYKLEMYR
ANITA.MYKLEMYR@DAGENSPERSPEKTIV.NO
Arnaud Chevallier, Frédéric Dalsace og Jean-Louis Barsoux, alle professorer ved IMD Business School, har i Harvard Business Review (HBR) skrevet en artikkel om fem typer spørsmål de mener hører hjemme i strategiske diskusjoner og kan gi bedre beslutninger.
De beskriver også eksempler hentet fra toppledere og profilerte selskaper.
Trioen viser til at de gjennom egne undersøkelser og konsulentvirksomhet har kommet frem til de fem spørsmålsgruppene. På veien har de blant annet intervjuet ledere i et treårig prosjekt.
Å stille spørsmål fra alle de fem kategoriene kan ifølge artikkelforfatterne bidra til at man faktisk diskuterer tematikk det er nødvendig å gå inn i. Kanskje oppdager man viktige ting man ellers ville gått glipp av.
Her er en overs
Gå til medietANITA.MYKLEMYR@DAGENSPERSPEKTIV.NO
Arnaud Chevallier, Frédéric Dalsace og Jean-Louis Barsoux, alle professorer ved IMD Business School, har i Harvard Business Review (HBR) skrevet en artikkel om fem typer spørsmål de mener hører hjemme i strategiske diskusjoner og kan gi bedre beslutninger.
De beskriver også eksempler hentet fra toppledere og profilerte selskaper.
Trioen viser til at de gjennom egne undersøkelser og konsulentvirksomhet har kommet frem til de fem spørsmålsgruppene. På veien har de blant annet intervjuet ledere i et treårig prosjekt.
Å stille spørsmål fra alle de fem kategoriene kan ifølge artikkelforfatterne bidra til at man faktisk diskuterer tematikk det er nødvendig å gå inn i. Kanskje oppdager man viktige ting man ellers ville gått glipp av.
Her er en overs