Psykisk helse
15.09.2020
- Det språket du lærer på skolen er overflatisk, smertespråket der du ikke lykkes er noe helt annet. Jeg prøver å gi språk til erfaringer, slik at man kan reflektere over sin situasjon, sier Karin Haugane.
«Igjen og igjen viser det seg at det utsatte, sårbare barnet er det siste som blir tatt på alvor i samfunnet vårt» skriver Karin Haugane i starten av essaysamlingen Språk og erfaring.
- Jeg har jobbet som lærer. På skolen ser man hvor viktig det er for barn å ha det godt sammen med voksne. Selv skygger av redsel kan være skjellsettende for barn. Det språket du lærer på skolen kan du ikke bruke til å reflektere over hvordan du har det hjemme. Skolespråket er overflatisk, smertespråket der du ikke lykkes er noe helt annet. Det er viktig for barn å få uttrykt seg, ellers blir man redd og passiv.
Forfatteren og oversetteren viser hvordan vanskelige opplevelser nedfeller seg i bøkene til blant andre Gunvor Hofmo, Sylvia Plath, Henrik Ibsen og den svenske dikteren Tomas Tranströmer.
- Tomas Tranströmer må man bruke litt tid på å bli kjent med. Men n
Gå til mediet- Jeg har jobbet som lærer. På skolen ser man hvor viktig det er for barn å ha det godt sammen med voksne. Selv skygger av redsel kan være skjellsettende for barn. Det språket du lærer på skolen kan du ikke bruke til å reflektere over hvordan du har det hjemme. Skolespråket er overflatisk, smertespråket der du ikke lykkes er noe helt annet. Det er viktig for barn å få uttrykt seg, ellers blir man redd og passiv.
Forfatteren og oversetteren viser hvordan vanskelige opplevelser nedfeller seg i bøkene til blant andre Gunvor Hofmo, Sylvia Plath, Henrik Ibsen og den svenske dikteren Tomas Tranströmer.
- Tomas Tranströmer må man bruke litt tid på å bli kjent med. Men n