I skolen
08.10.2016
En dansk videregående skole klassedeler elever etter etnisitet. Ifølge skoleledelsen er initiativet et forsøk på å stoppe flukten av etnisk danske elever fra skolen. Oppdelingen har startet en livlig debatt i Danmark.
Statlige Langkær Gymnasium utenfor Aarhus med omkring 900 elever, har tatt et kontroversielt grep for å endre sammensetningen av elever i skolens sju nystartede klasser.
I fire klasser plasseres kun elever med annen etnisk bakgrunn enn dansk, og i de tre øvrige blandes tospråklige og etnisk danske elever med halvparten av hver, 50−50.
Bakgrunnen for oppdelingen er at skolen vil beholde og trekke til seg et større antall etnisk danske elever. Antallet tospråklige elever utgjør i dag 74 prosent på skolen mot 29 prosent i 2007.
Ifølge skolens rektor Yago Bundgaard er formålet med elevinndelingen pedagogisk, men også å skape bedre forutsetninger for samhold i klassene for blant annet å lettere kunne gjennomføre felles aktiviteter.
Ifølge reglementet som styrer den danske videregående skolen, kan rektor suverent bestemme elevinndelingen i klassene det første halvåret. Deretter er det elevens valg av linjer i utdanningen som avgjør.
−Vi har få opplysninger om våre nye elever og det eneste jeg har kunnet gå etter er elevens navn. Det er den enkleste løsningen i en vanskelig situasjon, forklarer Yago Bundgaard.
Yago Bundgaard understreker at de klasser som ikke er oppdelt 50-50, (se lengre opp), har et bredt mangfold.
− Det har aldri vært snakk om å skape helt etnisk danske klasser i tradisjonell forstand. 50−50-klassene utgjøres av dansker med ulik bakgrunn, dansk eller utenlandsk. For meg er det et nødvendig skritt å ta for å ta mitt ansvar når det gjelder å ta pedagogisk hensyn overfor elevene, mener Yago Bundgaard.
− Hva er etter ditt syn
Les opprinnelig artikkelI fire klasser plasseres kun elever med annen etnisk bakgrunn enn dansk, og i de tre øvrige blandes tospråklige og etnisk danske elever med halvparten av hver, 50−50.
Bakgrunnen for oppdelingen er at skolen vil beholde og trekke til seg et større antall etnisk danske elever. Antallet tospråklige elever utgjør i dag 74 prosent på skolen mot 29 prosent i 2007.
Ifølge skolens rektor Yago Bundgaard er formålet med elevinndelingen pedagogisk, men også å skape bedre forutsetninger for samhold i klassene for blant annet å lettere kunne gjennomføre felles aktiviteter.
Ifølge reglementet som styrer den danske videregående skolen, kan rektor suverent bestemme elevinndelingen i klassene det første halvåret. Deretter er det elevens valg av linjer i utdanningen som avgjør.
−Vi har få opplysninger om våre nye elever og det eneste jeg har kunnet gå etter er elevens navn. Det er den enkleste løsningen i en vanskelig situasjon, forklarer Yago Bundgaard.
Yago Bundgaard understreker at de klasser som ikke er oppdelt 50-50, (se lengre opp), har et bredt mangfold.
− Det har aldri vært snakk om å skape helt etnisk danske klasser i tradisjonell forstand. 50−50-klassene utgjøres av dansker med ulik bakgrunn, dansk eller utenlandsk. For meg er det et nødvendig skritt å ta for å ta mitt ansvar når det gjelder å ta pedagogisk hensyn overfor elevene, mener Yago Bundgaard.
− Hva er etter ditt syn