AddToAny

Smultringen Bergen

Smultringen Bergen
Byspredningen stjeler både handelskroner og innbyggere fra sentrum. Med havnevisjoner i hånda skal arkitektene ta opp kampen. Bergen er en smultring. Bakt på 1960- tallet. Befolkningsveksten har kommet utenfor sentrum, og handelen trekkes ut.
De siste 50 årene har byspredning medført at Bergen bruker dobbelt så mye areal per innbygger som Oslo.

Det har vært en villet politikk i mange år å styrke bygging rundt det sentrale Bergen. I dag ser vi den tragiske effekten av dette, en uthuling av sentrum, sier Nancy Jøssang, daglig leder i konsulentselskapet Opus.

I tillegg har Bergen tapt mye av folkeveksten til nabokommunene.

Utfordringen er at man har veldig lav takt i boligbyggingen. Den er halvparten så høy som i nabokommunene og mye lavere enn i andre store byer i Norge. Det som skjer nå, er at de andre kommunene får skatteinntektene, mens arbeidsplassene er i Bergen, som sitter igjen med køproblemer og forurensning. Byen er i krise økonomisk, og er nødt til å få flere innbyggere, sier Jøssang.

Hullet i smultringen er ikke helt tomt. Sentrum har mye å tilby både besøkende og fastboende, og regnes som en særdeles vakker by. Hullet består i at det trengs flere fastboende, flere boliger.

Ifølge beregninger vil folketallet i bergens- regionen øke med 120 000 de neste 25 årene. For å hindre at alle disse bosetter seg i bydelene, må det legges til rette for flere innbyggere i sentrum. Da kan byen bli levedyktig, både økonomisk og miljømessig.

Sentrumsutviklingen må foregå på flere måter, både ved punktvis fortetting og større utbygginger. De siste årene er byens innbyggere blitt presentert for flere planer og visjoner.

Opus og Nancy Jøssang har på vegne av Bergen Næringsråd utarbeidet en oversikt over hvordan man kan bygge 10 000 nye sentrumsboliger de neste ti årene. 10 på 10 ble i januar presentert under Bergens- konferansen 2016, der tema var byutvikling. Jøssang har vært leder for Ressursgruppe Byutvikling i Bergen Næringsråd siden i fjor høst, og planen ble unnfanget da de ble bedt om å komme med innspill til rullering av kommuneplanens arealdel.

Mange tema var aktuelle, men vi tenkte at hvis vi i det hele tatt skal ha sjansen til å bli hørt, må vi si én ting. Da tok vi tak i kommunens ønske om å fortette i sentrum, og vi satte ambisjonen skyhøyt.

Tallet 10 000 baserer seg på samtaler med de største utbyggerne og omfatter både igangsatte prosjekter og anslag på hva som er realistisk å få bygget. Næringsrådet ser for seg et tettere og bilfritt sentrum med barnevennlige ute- områder. Bergen havn er ikke med i 10 på 10-planen, ifølge Jøssang fordi havnesjefen har uttalt at havnedriften blir værende til i alle fall 2040.

Spreke arkitekter skal med

Likevel er det planene for byutvikling nettopp ved Bergen havn som har fått mest opp- merksomhet i det siste. Under den nevnte bergenskonferansen ble utbyggere og entreprenører presentert for Visjon Dokken, en 96 sider lang og rikt illustrert rapport om hvordan det 249 dekar store Dokken-området kan utvikles til en ny bydel. Bak visjonen står en konstellasjon av arkitekter og utviklere: MAD Arkitekter, Asplan Viak, Probiz, OBOS og EGD Property. Dokken er i dag fylt av containere, og planene om å flytte virksom- heten ut av sentrum er i en svært tidlig fase. Det vil ta lang tid før visjonen om 3500 boliger og 8000 arbeidsplasser blir realisert.

Lars Clementsen Pedersen, daglig leder i MAD Bergen, mener det er viktig å komme i gang.

Hvis vi begynner i dag, så snakker vi 30-40 år fram i tid. Hvis vi begynner om 30-40 år, er vi ferdig om 60-70 år, tidligst.

Visjon Dokken har sin bakgrunn i at MAD og Asplan Viak vant en konkurranse i regi av Bergen Havn som omfattet tre ulike havnetomter.

Vi ble begeistret for Havnevesenets tanker om å byutvikle disse områdene. Bergen havn har nærmest vært en stat i staten, men nå viste de at de ønsket å gjøre noe, sier Pedersen.

Av de tre er Møhl

Les mer

Flere saker fra Arkitektnytt

Torsdag 9. mars vil takbaren på Folketeaterbygningen på Youngstorget i Oslo fylles for å markere en milepæl for norske arkitekturblader. Da feires sammenslåingen av Arkitektur-N og Arkitektnytt til papirmagasinet og nettstedet Arkitektur.
Arkitektnytt 02.03.2023
The Plus, Hasle Tre og Sophie Radich skole nominert til Årets Trebyggeri 2022.
Arkitektnytt 02.03.2023
Ja, jeg er «modernist» - hvis det er den rette betegnelsen for en som lar seg begeistre av god moderne design og arkitektur, skriver arkitekt Kim Skaara.
Arkitektnytt 01.03.2023
Innen 31. mars kan man nominere prosjekter til OAFs arkitekturpris 2023.
Arkitektnytt 01.03.2023
Skal Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening (NIL) favne flere, må styret arbeide med å utvikle en organisasjonskultur som appellerer mer til unge medlemmer.
Arkitektnytt 28.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt