Magma
07.11.2017
CATHRINE DEHLI er bærekraftsansvarlig i Nordic Choice Hotels. Hun har lang erfaring med bærekraft, konsept- og forretningsutvikling med bærekraft som driver for innovasjon og har tidligere arbeidet som bærekraftsansvarlig i IKEA Norge, med produkt- og konseptutvikling i HÅG og drevet eget selskap innen bærekraftig design. Hun er utdannet sivilingeniør (industriell økonomi) fra NTNU.
BEDRIFTEN
Nordic Choice Hotels er et av Nordens største hotellkonsern med nærmere 190 hotell fordelt på over 100 destinasjoner i Norden og Baltikum. Selskapet består av de tre hotellkjedene Clarion Hotel,Quality Hotel og Comfort Hotel, i tillegg til 23 frittstående hoteller. Gjennom ulike hotellkjeder og individuelle brands kan man som gjest velge en hotellopplevelse tilpasset egne behov og preferanser for reisen. Nordic Choice Hotels baserer sin hotelldrift på tre likeverdige bunnlinjer: People, Planet, Profit, fordi selskapet ønsker å ta ansvar for menneskene i og utenfor hotelltrappa, samfunnet og miljøet. Nordic Choice Hotels er heleid av Petter A. Stordalen.
PROBLEMSTILLING
Nærmere 25 000 gjester besøker Nordic Choice-hotellene hver eneste dag. Det tilsvarer cirka ni millioner gjester hvert år - bare til frokost. God og smakfull mat er en viktig del av produktet vi tilbyr gjestene. Samtidig vet vi at maten vi serverer, påvirker helsa vår, miljøet og dyra vi får den fra. Som et av Nordens største hotellselskap har Nordic Choice-hotellene ambisjon om å servere gode matopplevelser samtidig som vi bidrar til en positiv samfunnsutvikling.
I dag vet vi blant annet at stort inntak av rødt kjøtt er farlig for helsa vår. I tillegg er rødt kjøtt mindre bærekraftig enn fisk, grønnsaker og salat. Globalt står matindustrien for om lag 20 prosent av de totale CO2utslippene, hvorav mesteparten kommer fra kjøttproduksjon. Karbonutslippet fra kjøtt er omtrent tre ganger så stort som fra kylling, ti ganger større enn fra fisk og tjue ganger større enn fra grønnsaker og salat. I tillegg forbruker kjøttindustrien store arealer med land, vann og fôr ved produksjon av rødt kjøtt.
BAKGRUNN FOR INITIATIVE
Gå til medietNordic Choice Hotels er et av Nordens største hotellkonsern med nærmere 190 hotell fordelt på over 100 destinasjoner i Norden og Baltikum. Selskapet består av de tre hotellkjedene Clarion Hotel,Quality Hotel og Comfort Hotel, i tillegg til 23 frittstående hoteller. Gjennom ulike hotellkjeder og individuelle brands kan man som gjest velge en hotellopplevelse tilpasset egne behov og preferanser for reisen. Nordic Choice Hotels baserer sin hotelldrift på tre likeverdige bunnlinjer: People, Planet, Profit, fordi selskapet ønsker å ta ansvar for menneskene i og utenfor hotelltrappa, samfunnet og miljøet. Nordic Choice Hotels er heleid av Petter A. Stordalen.
PROBLEMSTILLING
Nærmere 25 000 gjester besøker Nordic Choice-hotellene hver eneste dag. Det tilsvarer cirka ni millioner gjester hvert år - bare til frokost. God og smakfull mat er en viktig del av produktet vi tilbyr gjestene. Samtidig vet vi at maten vi serverer, påvirker helsa vår, miljøet og dyra vi får den fra. Som et av Nordens største hotellselskap har Nordic Choice-hotellene ambisjon om å servere gode matopplevelser samtidig som vi bidrar til en positiv samfunnsutvikling.
I dag vet vi blant annet at stort inntak av rødt kjøtt er farlig for helsa vår. I tillegg er rødt kjøtt mindre bærekraftig enn fisk, grønnsaker og salat. Globalt står matindustrien for om lag 20 prosent av de totale CO2utslippene, hvorav mesteparten kommer fra kjøttproduksjon. Karbonutslippet fra kjøtt er omtrent tre ganger så stort som fra kylling, ti ganger større enn fra fisk og tjue ganger større enn fra grønnsaker og salat. I tillegg forbruker kjøttindustrien store arealer med land, vann og fôr ved produksjon av rødt kjøtt.
BAKGRUNN FOR INITIATIVE