Sykehuset Østfold Kalnes var tidlig ute med ulike prosjekter, tiltak og nytenkning rundt kompetanseheving for ulike yrkesgrupper, i tett samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene og Fagskolen Viken. Her sto oppgavedeling på agendaen lenge før det ble nedsatt en nasjonal helsepersonellkommisjon. Et eget prosjekt for å øke bruken av heltid er satt i gang, og sjukehuset var også først ute med en trainee-ordning for helsefagarbeidere.
- De har kommet utrolig langt med kompetanseheving og oppgavedeling. Noe av det mest interessante er overføringsverdien det har på andre helseforetak og andre kommuner som har bemannings- og rekrutteringsutfordringer, sier Lloyd Forbes, nestleder i yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet Viken.
{f1}
Standardisert opplæring
Sammen med leder i yrkesseksjon helse og sosial Fagforbundet Viken, Nina Simonsen, og nestleder i yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet sentralt, Helge Sporsheim, har Forbes nettopp møtt tre av dem som står sentralt i utviklingen på Kalnes. Foretakstillitsvalgt Fagforbundet SØ, Renè Utgaard, avdelingssjef ved bemanningsavdelingen, Fiona Skjennem, og fag- og kompetansesjef Mette Bøhn Meisingset.
Kathrine Geard
Hensikten var å få mer inngående kjennskap til hvordan det arbeides med kompetanseheving og oppgavedeling på sjukehuset - spørsmål som Fagforbundet lenge har jobbet med. Kalnes har nemlig fått fart på oppgavedeling fra sjukepleier til helsefagarbeider gjennom trainee-programmet og en standardisert opplæring av alle helsefagarbeidere. Samtidig samarbeider sjukehuset med Fagskolen Viken om utvikling av høyere yrkesfaglige utdanning for helsefagarbeidere tilpasset eget kompetansebehov. Slik som «videreutdanning i kirurgisk virksomhet» og «videreutdanning i medisinsk virksomhet». Kalnes har også økt antall lærlinger og har lærlinger i flere fag enn før, for å nevne noe av det som foregår.
Tre trinn
Et lysbilde med en tretrinns kompetansetrapp illustrerer hvordan kompetansen fra lærling til helsefagarbeider og til «spesialhelsefagarbeider» bygges opp gjennom opplæring som følger godkjente kompetanseplaner, samt tilpasset videreutdanning på fagskole.
- Det er fag- og kompetanseavdelingen som har ansvaret for å utarbeide prosedyrer, undervisningsmateriell og kompetanseplaner i samarbeid med aktuelle fagpersoner, og som tilbyr opplæring, forklarer Meisingset.
Også den enkelte avdeling kan stå får opplæringen, men må følge standardisert kursmateriell og prosedyrer.
Blant vedtatte oppgaver som helsefagarbeidere får lære er blant annet innleggelse av perifert venekateter (venflon), forstøverbehandling, blodprøvetaking, innleggelse av urinkateter på kvinner og EKG - oppkobling og bruk. Alle helsefagarbeidere ved sjukehusets døgnavdelinger får til