AddToAny

Skolen eller livet

- Jeg mener at alle barn og ungdom i den tradisjonelle skolen i stor grad blir frarøvet muligheten til utvikling av egne talenter, sier tidligere rektor Kjell Horn. Han har skrevet ei bok som han karakteriserer som sitt «pedagogiske testamente».
Han følger fortsatt skoledebatten i sin pensjonist-tilværelse. I sin nyeste bok har han viet siste del til synspunkter på skoleutviklingen fra 2002, fra han ble pensjonist, og fram til i dag. Temaer han har vært opptatt av gjennom hele sin karriere er stadig gjenstand for debatt - som bedre tilrettelagt praktisk undervisning, leksefri skole, det uetiske i å vurdere elevene med karakterer i en obligatorisk skole, en altfor fagsentrert ny lærerutdanning - for å nevne noe.
Mangeårig lærer og rektor Kjell Horn har skrevet boka Skolen eller livet - En naturgitt motsetning? Det er ikke første boka han har skrevet. Det er mulig han ble inspirert til videre skriving da han i 1986 vant førstepris i sjangeren dokumentarlitteratur fra Cappelen forlag. Boka het «Du er en drittsekk lærer!». Rundt 10 bøker har det blitt til sammen.
I den siste boka gir han en detaljert og velskrevet framstilling av hele sitt skoleliv og yrkesliv - inkludert sin egen skolegang og studier. Den handler om oppturer og nedturer og engasjement. Den er detaljert og omtaler lærere Horn har hatt ved navn - og både kolleger og kommunale ledere gjennom karrieren er karakterisert.
Var det godt «å få det ut»?
- Ja, uten tvil. Jeg anser denne boka som mitt "pedagogiske testamente", og om den kan inspirere til refleksjon rundt hva skolen kan være - eller bli, kan jeg trekke meg lykkelig tilbake, svarer Horn.

ELEvEN SOM SAMARBEIDSPARTNER
Horn har hatt forskjellige stillinger gjennom livet, men skolen ble hans hovedarena. Han undrer seg likevel på hvorfor han egentlig havnet i skolen. Det er så mange sider ved skolens virksomhet han har vært kritisk til. I optimistiske øyeblikk tenkte at han kunne gi sitt bidrag t
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

Fra ord til handling: Bør kvaliteten av skoleeiers utviklingsstøtte til rektorene i vårt skolesystem forbedres?
Skolelederen 21.10.2019
Skolelederen 21.10.2019
Sveriges Skolledarförbund har utarbeidet en profesjonserklæring som definerer kjernen i skoleledernes oppdrag - hva de skal gjøre og hva de skal kunne.
Skolelederen 21.10.2019
Skolelederen 21.10.2019
Vi må øke tida elevene tenker aktivt og engasjerer seg i læreprosessene. Derfor har vi begynt med dialogisk undervisning, forteller rektor og utviklingsleder på Jordal skole.
Skolelederen 21.10.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt