For mye kan gjøres annerledes i arbeidshverdagen hennes.
- Det går altfor mye tid på tiltak for brukerne når de kommer hjem fra sykehus eller et korttidsopphold, og skal begynne å fungere i hverdagen igjen. Men det er ikke sikkert det er akkurat det sårstellet som trengs som er viktigst, men rett og slett en samtale. Jeg savner å kunne sette meg ned med en god samtale, hvor bruker kan komme med sine tanker om livssituasjonen sin akkurat denne dagen, sier Kari Fossum.
HVA MENER PARTIENE OM EN TILLITSREFORM? SE LENGER NEDE I SAKEN
- Mange kommer med hjemmebakte kaker og spør oss om jeg ikke kan sette meg ned å ta en kaffe. De har veldig behov for å snakke med oss. Det kan faktisk også være det som skal til for at de kommer seg tilbake i hverdagen igjen. De trenger omsorg, sier Kari Fossum til FriFagbevegelse.
Ofte må hun jobbe litt lenger enn arbeidstiden tilsier, for å få tid til en liten samtale eller en kaffe hos de hun er på besøk hos.
Når Kari er på hjemmebesøk, har hun en tidsplan å forholde seg. Hun ønsker seg litt mer fleksibilitet og medbestemmelse over jobbhverdagen.
- De aller fleste som jobber i helsesektoren, har mange års erfaring på baken. Det er også en vilje til at vi kan komme med våre synspunkter. Det er viktig å høre på oss som har mange års erfaring, mener Kari.
Hun synes det er altfor mye dokumentasjon i dag.
- Dokumentasjon spiser mye tid. Jeg er ikke helt sikker på om alt er nødvendig. En del er viktig å dokumentere, men kanskje kunne det vært gjort på en annen måte? Jeg tenker at vi som har vært så lenge i jobben og har så mye erfaring, bør få litt større tillit, mener hun.
- Tar tilliten fra fagfolk
Det siste er Masud Gharahkhani, stortingskandidat for Arbeiderpartiet i Buskerud valgkrets, helt enig i.
- De som jobber innen velferden, er de som har minst medbestemmelse i hele arbeidslivet. Mange jobber deltid uten hele faste stillinger. Det er blitt en verden og en arbeidsdag med et enormt skjemavelde og en rapporteringsplikt som tar tilliten fra fagfolk og ikke ser hva som er innbyggernes behov, sier Masud Gharahkhani til FriFagbevegelse
Han tar fram et eksempel: En godt voksen pasient, som har hatt hofteoperasjon på sykehuset, er skrevet ut. Så følger det med et vedtak om at hun eller han skal ha 15 minutter med sårstell. Men det kan godt hende at Fru Olsen kanskje trenger en kopp kaffe og en halvtime å ha noen å snakke med. Da blir det et dilemma for helsefagarbeider Kari eller en sykepleier; Har jeg tid til det, sier Gharahkhani.
- Hvorfor har ikke Kari den muligheten? Det er ikke bra, for da tar du fra tilliten fra fagfolk. Samfunnsøkonomisk er det heller ikke bra. Det handler om omsorg. Det handler om å få folk raskest mulig på beina, poengterer han.
På prøve i Oslo
Tillitsmodellen har blitt utprøvd i Oslo. Hovedtillitsvalgt for Fagforbundet Pleie og Omsorg i Alna bydel, Macarena Pino Olsen Margit, har gitt uttrykk for at hun er litt frustrert over hvor lite som er oppnådd.
På papiret er alt det tillitsmodellen representerer veldig fint, men det er langt derfra til å få det til i praksis, mener hun. Mens andre mener at det nå jobbes mye mer sammen.
De økonomiske rammene er blitt s