Optikeren
15.02.2017
Nye førerkortregler setter nye synskrav. Ikke bare til hvor skarpt vi ser, men også til blant annet sidesyn, kontrastsyn og ømfintlighet for blending.
Kongsberg Vision Meeting samlet i desember hele 120 deltakere som fikk høre noen av verdens fremste forskere snakke om trafikk og syn. Seminaret gikk over to dager. I første rekke stod professor og forsker Joanne Wood fra Australia. Hun snakket om syn, aldring og bilkjøring, og presenterte blant annet resultater etter forskning gjort med personer som har grå stær, grønn stær, aldersrelatert makuladegenerasjon og synsfeltutfall.
Professor Thomas van den Berg fra Holland la frem sin forskning rundt strølys og et apparat som kan brukes til å måle mengden strølys hos hvert enkelt menneske.
Seniorrådgiver Ole Bjørn Herland fra Helsedirektoratet presenterte helsekravene i den nye norske førerkortforskriften, hvor det settes krav til synsskarphet, synsfelt, kontrastfølsomhet, mørkesyn og blendingsfølsomhet.
Herland fortalte at hele forskriften, inklusiv helsekravene, har sitt utspring i EU-direktiv. Kravene er minimumskrav, men det er opp til det enkelte land om de ønsker å gjøre kravene strengere. Det er et prinsipp at kravene skal bygge på fakta, det vil si statistikk eller forskning. Ole Bjørn Herland fortalte at retningslinjene ligger kun på Internett, men at det finnes linker i formularene som skal hjelpe dem som fyller ut.
Til orientering har Optikeren gjengitt de nye helsekravene til synsfunksjonen på side 42.
Paragraf 13 er ny og sier at kravene ikke er oppfylt for noen førerkortklasser dersom nedsatt mørkesyn eller økt blendingsfølsomhet medfører trafikksikkerhetsrisiko.
- EU sier at det ikke er lov å kjøre hvis en person har en reduksjonen som er en risiko i trafikken, men det sies ingenting om hvilke standarder som skal følges, sa Herland. En klinisk vurderingen skal skje hos optiker eller øyelege, og ved tvil skal det gjennomføres en kjøretest.
Herland fortalte at standarder diskuteres internt i Helsedirektoratet blant annet i samarbeid med Norges Optikerforbund. Det foreligger allerede et utkast til retningslinjer, men dette vil bli forbedret i løpet av kort tid.
ELDRE BILFØRERE MEST UTSATT
Professor Joanne Wood, som har forsket på trafikk og syn i over 20 år, slo fast at det er et problem å skille trygge fra utrygge sjåfører. I våre samfunn blir det stadig flere eldre bilførere, noe som har betydning for sikkerheten på veiene. Eldre sjåfører er utsatt for flest ulykker i forhold til antall kilometer de kjører. Det skjer endringer i synet
Gå til medietProfessor Thomas van den Berg fra Holland la frem sin forskning rundt strølys og et apparat som kan brukes til å måle mengden strølys hos hvert enkelt menneske.
Seniorrådgiver Ole Bjørn Herland fra Helsedirektoratet presenterte helsekravene i den nye norske førerkortforskriften, hvor det settes krav til synsskarphet, synsfelt, kontrastfølsomhet, mørkesyn og blendingsfølsomhet.
Herland fortalte at hele forskriften, inklusiv helsekravene, har sitt utspring i EU-direktiv. Kravene er minimumskrav, men det er opp til det enkelte land om de ønsker å gjøre kravene strengere. Det er et prinsipp at kravene skal bygge på fakta, det vil si statistikk eller forskning. Ole Bjørn Herland fortalte at retningslinjene ligger kun på Internett, men at det finnes linker i formularene som skal hjelpe dem som fyller ut.
Til orientering har Optikeren gjengitt de nye helsekravene til synsfunksjonen på side 42.
Paragraf 13 er ny og sier at kravene ikke er oppfylt for noen førerkortklasser dersom nedsatt mørkesyn eller økt blendingsfølsomhet medfører trafikksikkerhetsrisiko.
- EU sier at det ikke er lov å kjøre hvis en person har en reduksjonen som er en risiko i trafikken, men det sies ingenting om hvilke standarder som skal følges, sa Herland. En klinisk vurderingen skal skje hos optiker eller øyelege, og ved tvil skal det gjennomføres en kjøretest.
Herland fortalte at standarder diskuteres internt i Helsedirektoratet blant annet i samarbeid med Norges Optikerforbund. Det foreligger allerede et utkast til retningslinjer, men dette vil bli forbedret i løpet av kort tid.
ELDRE BILFØRERE MEST UTSATT
Professor Joanne Wood, som har forsket på trafikk og syn i over 20 år, slo fast at det er et problem å skille trygge fra utrygge sjåfører. I våre samfunn blir det stadig flere eldre bilførere, noe som har betydning for sikkerheten på veiene. Eldre sjåfører er utsatt for flest ulykker i forhold til antall kilometer de kjører. Det skjer endringer i synet