Synkron
01.11.2017
- SKAM-prosjektet fungerte nesten som en startup inn i NRK-systemet, sier redaksjonssjef Håkon Moslet. Den innovative formen gjorde at serien har fått følgere over hele verden. Og med serien fulgte en ny måte å formidle holdninger og verdier på.
... Nå er konseptet solgt til Facebook Watch og kan være klar for enda større skalering når de skal lage egne versjoner i Nederland, Frankrike, Tyskland, Spania, Italia og USA. NRK-serien handler om en vennegjeng i første klasse på videregående, og har slått alle norske seerrekorder for nettserier, pluss noen svenske, kinesiske og danske. Serien har også fungert som en formidler av holdninger og verdier. Synkron møtte Håkon Moslet redaksjonssjef for TV i NRK P3, for å snakke om dette.
- Tenkte dere på at serien også ga en form for læring da dere laget SKAM?
- Det er klart at BBCs grunnpilar; "to inform, educate and entertain", også er til stede her. Vi fikk et oppdrag fra NRK om å hanke inn segmentet jenter 16 år, som hadde forlatt kanalen. Vi hadde allerede lang erfaring med å jobbe med enda yngre segmenter, og laget følgende mantra for serien: Vi skal hjelpe 16 år gamle jenter med å styrke selvføle
Gå til mediet- Tenkte dere på at serien også ga en form for læring da dere laget SKAM?
- Det er klart at BBCs grunnpilar; "to inform, educate and entertain", også er til stede her. Vi fikk et oppdrag fra NRK om å hanke inn segmentet jenter 16 år, som hadde forlatt kanalen. Vi hadde allerede lang erfaring med å jobbe med enda yngre segmenter, og laget følgende mantra for serien: Vi skal hjelpe 16 år gamle jenter med å styrke selvføle