Synkron
01.11.2019
Kunstig Intelligens (KI) er det neste store steget i digitaliseringen av samfunnet. Det har potensiale til å revolusjonere undervisning og læring, men kan også bli en Pandoras eske av dimensjoner. Regjeringen utarbeider nå en nasjonal strategi. Jeg mener lærerprofesjonen raskt må involveres i en strategi om bruk av KI i skolen. Feltet er for viktig til å overlates til IKT-bransjen alene.
Forestill deg en skole i nærmiljøet ditt noen få år fra nå. Det er inngått avtale med et stort teknologiselskap om at skolene i kommunen skal ta i bruk et KI-basert læringsprogram - en lærerassistent, og på vår skole har den første læreren fått opplæring og er sertifisert til å bruke den i klasserommet. KI-en på sin side er lært opp på et datasett fra 8 millioner kinesiske elever og har tilgang til alle læreplanene i OECD. Algoritmene gjør den i stand til å støtte læreren i forberedelsene til undervisningen. Den samler og bearbeider materiale til et læringsmål og foreslår varierte presentasjonsformer bestående av tekst, video og virtuell virkelighet som læreren kan velge blant.
KI er lærenem og er derfor gitt tilgang til en rekke data om læreren for å lette menneske-maskin samarbeidet. Den analyserer lærerens utdanning og foretrukne metoder, og høster data fra lærerens nettaktivitet. Læreren som tidligere har brukt mye av sin tid på retting av oppgaver, vurdering av elevarbeid og å skrive læringsfremmende tilbakemeldinger til elevene, føler seg etter hvert trygg på KI-en og benytter den til flere av disse oppgave
Gå til medietKI er lærenem og er derfor gitt tilgang til en rekke data om læreren for å lette menneske-maskin samarbeidet. Den analyserer lærerens utdanning og foretrukne metoder, og høster data fra lærerens nettaktivitet. Læreren som tidligere har brukt mye av sin tid på retting av oppgaver, vurdering av elevarbeid og å skrive læringsfremmende tilbakemeldinger til elevene, føler seg etter hvert trygg på KI-en og benytter den til flere av disse oppgave