NJF-magasinet
15.12.2018
I noen busser er det påbudt med bilbelte, i andre er det ikke. Problemet oppstår i de bussene hvor det er både og. Sjåførene kommer i et press mellom busselskapenes krav til punktlighet og passasjerenes sikkerhet.
- Det er jo et dilemma for oss som kjører buss. Selv om man har lov til å la passasjerene stå i bussen, er det ikke alltid sikkerhetsmessig forsvarlig. Skjer det en ulykke, hjelper det ikke om loven frikjenner en. Sjåføren vil alltid sitte igjen med ansvaret, sier Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss.
Uforsvarlig. Bakgrunnen for dilemmaet er de tre forskjellige klassegodkjenningene til bussene. I bybussene trenger man ikke montere bilbelte. Siden disse bussene sjelden kjører i høy hastighet, regnes det som sikkert å sitte uten bilbelte eller å stå i midtgangen. I bussene som er registrert for å kjøre i mer enn 80 kilometer i timen, er det påbudt å bruke bilbelte, og ikke lovlig å stå i midtgangen. Men den bussklassen som skaper problemer, er klassen mellom disse to. Her er det krav om at bilbelte er montert, men det er også lov å stå i midtgangen.
- Problemet er at disse bussene brukes også på motorveien. For eksemp
Les opprinnelig artikkelUforsvarlig. Bakgrunnen for dilemmaet er de tre forskjellige klassegodkjenningene til bussene. I bybussene trenger man ikke montere bilbelte. Siden disse bussene sjelden kjører i høy hastighet, regnes det som sikkert å sitte uten bilbelte eller å stå i midtgangen. I bussene som er registrert for å kjøre i mer enn 80 kilometer i timen, er det påbudt å bruke bilbelte, og ikke lovlig å stå i midtgangen. Men den bussklassen som skaper problemer, er klassen mellom disse to. Her er det krav om at bilbelte er montert, men det er også lov å stå i midtgangen.
- Problemet er at disse bussene brukes også på motorveien. For eksemp