Første steg
09.12.2016
Barnehagens innlemmelse i utdanningssystemet ble ledsaget av en målsetting om sosial utjevning.
Utover 90-tallet ble barnehagen mer og mer tilgjengelig. Sakte, men sikkert vokste dekningsgraden til et omfang som gjorde det naturlig for stadig flere å interessere seg for barnehagens innhold, oppgaver og mulige samfunnsnytte.
HJEMMET, IKKE BRA NOK?
Like etter at rammeplanen ble implementert i 1996, leverte det som ble kalt Barnefamilieutvalget en utredning som blant annet så på hvordan en kunne jevne ut forskjeller mellom ulike barnefamilier. Sosioøkonomisk skjevhet i bruk av barnehage var et viktig tema, og det ble hevdet at det ikke nødvendigvis var i barns interesse å være hjemme fremfor i barnehage. Et barnehageopphold kunne virke kompenserende for dem med et svakere utgangspunkt, forstått som barn med innvandrerbakgrunn, funksjonshemninger og tiltak fra barnevernet. Ønsket var å styrke og jevne ut barnas forutsetninger før skolestart.
EN BARNEHAGE FOR SKOLEN?
I 2001 nedsatte Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) et utvalg som skulle utrede kvaliteten i norsk grunnopplæring. Det såkalte Kvalitetsutvalget viet barnehagen et eget kapittel under overskriften En sterk start - om barnehagen og overgangen til grunnskolen, og definerte barnehagen som del av utdanningssystemet. Ifølge utvalget burde det siste året i barnehagen bli mer læringsorientert og fokusert mot barnas overgang til skolen, og det ble foreslått å flytte ansvaret fra Barne- og familiedepartementet (BFD) til UFD.
Gå til medietHJEMMET, IKKE BRA NOK?
Like etter at rammeplanen ble implementert i 1996, leverte det som ble kalt Barnefamilieutvalget en utredning som blant annet så på hvordan en kunne jevne ut forskjeller mellom ulike barnefamilier. Sosioøkonomisk skjevhet i bruk av barnehage var et viktig tema, og det ble hevdet at det ikke nødvendigvis var i barns interesse å være hjemme fremfor i barnehage. Et barnehageopphold kunne virke kompenserende for dem med et svakere utgangspunkt, forstått som barn med innvandrerbakgrunn, funksjonshemninger og tiltak fra barnevernet. Ønsket var å styrke og jevne ut barnas forutsetninger før skolestart.
EN BARNEHAGE FOR SKOLEN?
I 2001 nedsatte Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) et utvalg som skulle utrede kvaliteten i norsk grunnopplæring. Det såkalte Kvalitetsutvalget viet barnehagen et eget kapittel under overskriften En sterk start - om barnehagen og overgangen til grunnskolen, og definerte barnehagen som del av utdanningssystemet. Ifølge utvalget burde det siste året i barnehagen bli mer læringsorientert og fokusert mot barnas overgang til skolen, og det ble foreslått å flytte ansvaret fra Barne- og familiedepartementet (BFD) til UFD.


































































































