Arkitektur N
12.06.2018
Tradisjonelt håndverk, moderne salgsstrategier og en arkitektonisk tilnærming som transcenderer alle kjente kategorier - Rever og Drage tegner hytte for Lervike.
En drøy times bilkjøring fra Molde flyplass
og innover langs fjord og fjell i retning Trollheimen ligger Jordalsgrenda. I «Hytta er bygget som om den var
fire forskjellige hytter, alle med helt forskjellige uttrykk."
Jordalsgrenda ligger det et nytt hyttefelt.
Og tronende på en av dette hyttefeltets mest prominente tomter ligger en ny hytte,
tegnet av Rever og Drage. Bilder av byg
ningen sirkulerte våren 2018 i medier som begynner på D, som Dezeen, Detail-Online, Designboom, Domusweb, D2, og så videre,
og disse avslører at hytta er bygget som
om den var fire forskjellige hytter, alle med
helt forskjellig uttrykk. Og hadde dette vært
bygget for en tid tilbake, ville kanskje noen ymtet frempå om postmodernisme med
indignasjon i stemmen.
Men slik er det ikke nå, faktisk er det er mye postmodernisme i luften om dagen, uten at noen ser ut til å ta nevneverdig på vei. Noen fargerike aksonometrier her, litt symmetri der, og der borte noen pastellfargede, klassisistiske elementer, gjerne
dandert av gatesmarte arkitekter med en
fot i akademia. Også de kritiske motstrømningene i postmodernismens omland har nylig fått en revival, med aktuelle internasjonale magasinspesialer om kritisk
regionalisme (nyeste Log) og fenomenologi (neste OASE).
Eklektisk salgsobjekt
I skyttergravskrigene som utspilte seg om postmodernismen for fire tiår siden fremstod det som om noe stort og viktig stod
på spill, selve modernismen stod for fall. I dag er postmodernismen ufarliggjort, den er blitt en artig og småfrekk venn fra den
nære historien som gjerne kan kombineres
med for eksempel varsom stedstilpasning i en slags ubekymret, intellektuell referanselek, på tvers av gamle konflikter. Sånn sett kan man kanskje si at først nå, med 40 års historisk distanse, er postmodernismen blitt virkelig postmoderne.
Rever og Drages eklektiske hytte i
Jordalsgrend
Gå til medietog innover langs fjord og fjell i retning Trollheimen ligger Jordalsgrenda. I «Hytta er bygget som om den var
fire forskjellige hytter, alle med helt forskjellige uttrykk."
Jordalsgrenda ligger det et nytt hyttefelt.
Og tronende på en av dette hyttefeltets mest prominente tomter ligger en ny hytte,
tegnet av Rever og Drage. Bilder av byg
ningen sirkulerte våren 2018 i medier som begynner på D, som Dezeen, Detail-Online, Designboom, Domusweb, D2, og så videre,
og disse avslører at hytta er bygget som
om den var fire forskjellige hytter, alle med
helt forskjellig uttrykk. Og hadde dette vært
bygget for en tid tilbake, ville kanskje noen ymtet frempå om postmodernisme med
indignasjon i stemmen.
Men slik er det ikke nå, faktisk er det er mye postmodernisme i luften om dagen, uten at noen ser ut til å ta nevneverdig på vei. Noen fargerike aksonometrier her, litt symmetri der, og der borte noen pastellfargede, klassisistiske elementer, gjerne
dandert av gatesmarte arkitekter med en
fot i akademia. Også de kritiske motstrømningene i postmodernismens omland har nylig fått en revival, med aktuelle internasjonale magasinspesialer om kritisk
regionalisme (nyeste Log) og fenomenologi (neste OASE).
Eklektisk salgsobjekt
I skyttergravskrigene som utspilte seg om postmodernismen for fire tiår siden fremstod det som om noe stort og viktig stod
på spill, selve modernismen stod for fall. I dag er postmodernismen ufarliggjort, den er blitt en artig og småfrekk venn fra den
nære historien som gjerne kan kombineres
med for eksempel varsom stedstilpasning i en slags ubekymret, intellektuell referanselek, på tvers av gamle konflikter. Sånn sett kan man kanskje si at først nå, med 40 års historisk distanse, er postmodernismen blitt virkelig postmoderne.
Rever og Drages eklektiske hytte i
Jordalsgrend