- Hadde denne bilen stått parkert i en garasjekjeller, så kunne det truet hele bygningen, påpeker Johny Guldager i Infratek Elsikkerhet.
* Forskere fastslår: Brannkonstabler får kreft langt oftere enn folk flest
Brenner til batteriet er tomt
En mandag morgen henger en Nissan Leaf i ei bygningskran 22 meter over bakken ved brannstasjonen i Moss, klar for å bli krasjet i et brutalt møte med en stålbeholder på bakken. Ansatte ved Moss interkommunale brannvesen (MIB) vil vite mer om hvordan elbiler brenner og hvordan de da best kan gjøre jobben sin. Utfordringene ved redningsarbeid med opptil 900 volt i bilgulvet, er mange.
For litt over et år siden fikk brann- og redningspersonell ved MIB seg en støkk; da de skulle taue en elbil vekk fra toglinja etter at den hadde kollidert med toget ved Råde stasjon, tok den fyr. Det ble alt annet enn en vanlig brannhendelse - det brant intenst og heftig helt til det store lithiumbatteriet var tomt.
* Brannmann: - Jeg fikk kreft av røyk og sot
Tar sjelden fyr
Denne mandagen skal de krasje og tenne på elbilen selv. Anledningen er fagdag i regi av Østfold brannbefalslag. Leafen treffer en rund stålbeholder på bakken i 70 kilometer i timen. Den iscenesatte kollisjonen er realistisk.
- Her er batteripakka, viser overbrannmester Roy Kristensen. Til tross for en enorm bulk tvers gjennom d