Skolelederen
27.09.2022
Det er viktig å utvikle gode og trygge mellomledere i skolen, og det er akkurat det som er målsettingen med et nytt lederutviklingsprogram for Osloskolen.
Ledelse av læring i fremtidens skole" regnes som et pilotprosjekt, men alt tyder på at det vil bli et fast tilbud i opplæringsporteføljen til Oslo kommune. Gry Stubberud og Arild Lillehagen i Seksjon for lederutvikling og rekruttering i Utdanningsetaten i Oslo kommune er to av de ansvarlige for mellomlederprogrammet.
-Vi kjører to parallelle programmer. Ett program for mellomledere i grunnskolen og ett for videregående skoler og voksenopplæringen. Temaene på samlingene, oppbyggingen av programmet og foreleserne er de samme på begge programmene, forteller Gry Stubberud.
Når programmet avsluttes i høst skal det gjøres en grundig evaluering, men tilbakemeldingene fra deltakerne har vært veldig gode, så det blir ingen store endringer, ifølge Stubberud.
MÅ vÆRE MOTIvERT
Det nye lederutviklingsprogrammet krever en del av deltakerne. Dette er ikke et kurs der man kan lene seg tilbake og lytte til dyktige foredragsholdere, selv om det også er en del av pakka. På mellomlederprogrammet må deltakerne i høyeste grad delta selv, både på de fem to-dagers samlingene og i periodene mellom samlingene.
Kurset er ment for mellomledere som ønsker å utvikle seg som ledere, og som kjenner at de er klare for en utfordring, ifølge de to programansvarlige.
-Det er et lederutviklingsprogram som først og fremst handler om å lede mennesker og å lede det kollektive fellesskapet i skolen og få i gang utviklingsprosesser, som for eksempel implementering av den nye læreplanen. De må være motiverte og ha et klart ønske om å utvikle seg som ledere, for programmet krever en del av dem, sier Gry Stubberud.
Hver samling har et avgrenset tema, for eksempel «Lærende samtaler» eller «Ledelse i vanskelige situasjoner». Men hele programmet er en prosess, der hver samling bygger videre på tidligere samlinger. Den første dagen i hver samling er satt av til forelesninger med kjente foredragsholdere og lederutviklere som Jan Merok Paulsen, Marit Aas og Eirik J. Irgens. Dag to arbeider deltakerne i læringsgrupper. Lederutviklingsprogrammet støttes også opp av obligatoriske e-læringsmoduler og faglitteratur.
godt grunnlag for å vurdere hva som er dine utviklingsområder som leder, sier Arild Lillehagen.
De må være motiverte og ha et klart ønske om å utvikle seg som ledere, for programmet krever en del av dem. (Gry Stubberud) BLIR KJENT MED SEG SELv SOM LEDER
Å lede mennesker handler i stor grad om å kjenne s
Gå til mediet-Vi kjører to parallelle programmer. Ett program for mellomledere i grunnskolen og ett for videregående skoler og voksenopplæringen. Temaene på samlingene, oppbyggingen av programmet og foreleserne er de samme på begge programmene, forteller Gry Stubberud.
Når programmet avsluttes i høst skal det gjøres en grundig evaluering, men tilbakemeldingene fra deltakerne har vært veldig gode, så det blir ingen store endringer, ifølge Stubberud.
MÅ vÆRE MOTIvERT
Det nye lederutviklingsprogrammet krever en del av deltakerne. Dette er ikke et kurs der man kan lene seg tilbake og lytte til dyktige foredragsholdere, selv om det også er en del av pakka. På mellomlederprogrammet må deltakerne i høyeste grad delta selv, både på de fem to-dagers samlingene og i periodene mellom samlingene.
Kurset er ment for mellomledere som ønsker å utvikle seg som ledere, og som kjenner at de er klare for en utfordring, ifølge de to programansvarlige.
-Det er et lederutviklingsprogram som først og fremst handler om å lede mennesker og å lede det kollektive fellesskapet i skolen og få i gang utviklingsprosesser, som for eksempel implementering av den nye læreplanen. De må være motiverte og ha et klart ønske om å utvikle seg som ledere, for programmet krever en del av dem, sier Gry Stubberud.
Hver samling har et avgrenset tema, for eksempel «Lærende samtaler» eller «Ledelse i vanskelige situasjoner». Men hele programmet er en prosess, der hver samling bygger videre på tidligere samlinger. Den første dagen i hver samling er satt av til forelesninger med kjente foredragsholdere og lederutviklere som Jan Merok Paulsen, Marit Aas og Eirik J. Irgens. Dag to arbeider deltakerne i læringsgrupper. Lederutviklingsprogrammet støttes også opp av obligatoriske e-læringsmoduler og faglitteratur.
godt grunnlag for å vurdere hva som er dine utviklingsområder som leder, sier Arild Lillehagen.
De må være motiverte og ha et klart ønske om å utvikle seg som ledere, for programmet krever en del av dem. (Gry Stubberud) BLIR KJENT MED SEG SELv SOM LEDER
Å lede mennesker handler i stor grad om å kjenne s