Skolelederen
15.02.2023
Forventningene vi som ledere skal oppfylle sammen med det profesjonelle fellesskapet er betydelige og økende, og de er langt større enn ressursene som stilles til rådighet for å løse oppdraget.
Det er nødvendig å ta en fot i bakken: Hvilke oppgave skal prioriteres og hvordan skal vi sikre tilstrekkelig handlingsrom til å utføre disse?
Skolenes og barnehagenes samfunnsoppdrag er tydelig definert i opplæringsloven og barnehageloven. Lovverket peker ut retning og gir rammer som gjennom Overordnet del og læreplaner, Rammeplan for barnehage og SFO blir ytterligere tydeliggjort. Dette skaper forventninger til innholdet i det oppdraget vi er satt til å utføre. Utfordringen ligger ikke i disse rammene, men i alle øvrige vedtak og føringer som forsterker barnehager og skolers krevende prioriteringsoppgave. Hva er det som må gjennomføres, og hva kan utsettes eller forskyves?
STADIG ØKENDE FORvENTNINGER
Den stadig økende forventing til hva vi skal løse av oppgaver, utfordrer våre muligheter til å utvikle barnehager og skoler på en god og helhetlig måte.
Ledere i skole og barnehage jobber i et hierarki der ulike oppdragsgivere tildeler oppgaver og stiller krav til resultater. Det er gjennom dette hierarkiet at alle gode intensjoner forsterkes
Gå til medietSkolenes og barnehagenes samfunnsoppdrag er tydelig definert i opplæringsloven og barnehageloven. Lovverket peker ut retning og gir rammer som gjennom Overordnet del og læreplaner, Rammeplan for barnehage og SFO blir ytterligere tydeliggjort. Dette skaper forventninger til innholdet i det oppdraget vi er satt til å utføre. Utfordringen ligger ikke i disse rammene, men i alle øvrige vedtak og føringer som forsterker barnehager og skolers krevende prioriteringsoppgave. Hva er det som må gjennomføres, og hva kan utsettes eller forskyves?
STADIG ØKENDE FORvENTNINGER
Den stadig økende forventing til hva vi skal løse av oppgaver, utfordrer våre muligheter til å utvikle barnehager og skoler på en god og helhetlig måte.
Ledere i skole og barnehage jobber i et hierarki der ulike oppdragsgivere tildeler oppgaver og stiller krav til resultater. Det er gjennom dette hierarkiet at alle gode intensjoner forsterkes