Skolelederen
15.05.2020
95 prosent av lærerne svarer at det er god kultur for å støtte hverandre og samarbeide på skolen, viser en ny TALIS-undersøkelse fra OECD om lærerhverdagen. Vi tok kontakt med Tromstun ungdomsskole før å høre hvordan samarbeidet fungerer og har fungert i den spesielle perioden skole-Norge har vært igjennom.
- Denne TALIS-undersøkelsen bekrefter noe jeg har fått se landet over den siste tiden; norske lærere er flinke til å spille hverandre gode, de er løsningsorienterte i vanskelige situasjoner og er pedagogisk sterke både i det virtuelle og i det fysiske klasserommet. Derfor blir jeg heller ikke overrasket over å se at lærerne opplever å ha god kontroll på undervisningen. Jeg registrerer også at hver femte lærer mener de har et stort behov for å få bedre kunnskaper i IKT. Samtidig ser jeg at lærerne takler den nye digitale skolehverdagen på en formidabel måte, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby.
LÆRERE OPPLEvER SELvSTENDIGHET I JOBBEN
Norske ungdomsskolelærere oppgir at de i stor grad opplever å ha autonomi over egne oppgaver.
- Vi er heldige i Norge som har lærere som er selvstendige. Den siste tiden har vi sett mange gode eksempler på hvordan lærere både på eget initiativ og i samarbeid med andre holder hjulene i gang med å planlegge og gjennomføre digital undervisning, sier Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet.
97 prosent mener de kan velge fagstoff selv n
Gå til medietLÆRERE OPPLEvER SELvSTENDIGHET I JOBBEN
Norske ungdomsskolelærere oppgir at de i stor grad opplever å ha autonomi over egne oppgaver.
- Vi er heldige i Norge som har lærere som er selvstendige. Den siste tiden har vi sett mange gode eksempler på hvordan lærere både på eget initiativ og i samarbeid med andre holder hjulene i gang med å planlegge og gjennomføre digital undervisning, sier Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet.
97 prosent mener de kan velge fagstoff selv n