NJF-magasinet
21.10.2020
Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF) karakteriserer bussoppgjøret som greit, men er ikke fornøyd. Hun håper likevel sjåførene sier ja i uravstemningen.
Et samlet tillegg på minimum 19 500 kroner for 2020 og 2021 - i tillegg til det generelle tillegget i neste års mellomoppgjøret - og en innrømmelse fra arbeidsgiver var nok til å få flertallet i forhandlingsdelegasjonene til å avblåse busstreiken.
- Setter man det inn i den situasjonen vi er i, så er det greit. Men jeg er ikke fornøyd. Jeg tror likevel det er fornuftig å avblåse streiken nå, sier Sæthre.
Støtte til sjåførene. Hun trekker fram økende koronasmitte i de store byene, slitasje på de streikende, og ikke minst at bussjåførene har fått belyst - og støtte for - sin dårlige lønn og arbeidshverdag.
- Å fortsette streiken tror jeg vil være tøft. Nå er vi et stykke på vei, men vi har fortsatt mye igjen før vi har tatt igjen industriarbeideren, konstaterer Sæthre.
Hun mener den store støtten fra de reisende er noe sjåførene må ta med seg videre i lønnskampen. Passasjerene har fått øynene opp for hvordan arbeidshverdagen deres er.
Kampen er ikke over. Nå gjenstår det å se om forh
Les opprinnelig artikkel- Setter man det inn i den situasjonen vi er i, så er det greit. Men jeg er ikke fornøyd. Jeg tror likevel det er fornuftig å avblåse streiken nå, sier Sæthre.
Støtte til sjåførene. Hun trekker fram økende koronasmitte i de store byene, slitasje på de streikende, og ikke minst at bussjåførene har fått belyst - og støtte for - sin dårlige lønn og arbeidshverdag.
- Å fortsette streiken tror jeg vil være tøft. Nå er vi et stykke på vei, men vi har fortsatt mye igjen før vi har tatt igjen industriarbeideren, konstaterer Sæthre.
Hun mener den store støtten fra de reisende er noe sjåførene må ta med seg videre i lønnskampen. Passasjerene har fått øynene opp for hvordan arbeidshverdagen deres er.
Kampen er ikke over. Nå gjenstår det å se om forh