Skolelederen
08.12.2017
120 artikler har det blitt om stort og smått som har opptatt meg og skole-Norge de siste 12 årene. Det har vært et privilegium å ha en så sentral plass for å ytre egne meninger.
Noen ganger er plassen benyttet til å gi råd og anbefalinger til sentrale beslutningstakere med makt til å påvirke oppvekst- og opplæringssektoren; andre ganger til et kritisk blikk på vedtak jeg har funnet lite hensiktsmessige i forhold til utfordringer sektoren står overfor. Og ikke så rent sjelden har jeg benyttet lederen til å ytre meg om det krevende og komplekse oppdraget ledere med ansvar for barn, unge og voksnes dannelse og utdannelse er gitt. Som regel har hovedbudskapet mitt vært bekymring over at krav og forventninger til ledelsen om økt kvalitet og bedre resultater, samt ansvar for stadig nye og mer omfattende oppgaver, i svært liten grad følges opp av tilstrekkelige fullmakter og ressurser.
Selv o
Gå til medietSelv o