Handikapnytt
01.09.2016
Jernbaneverket satser systematisk på å gjøre norske togstasjoner universelt utformet. Men alle togene er ikke like tilgjengelige ennå.
Etter en omfattende oppussing er Stabekk stasjon i Bærum oppgradert til en av stasjonene med status som universelt utformet. Dermed er den blitt mye enklere å bruke for både rullestolbrukere og andre med funksjonsnedsettelser.
Her er det blant annet romslig handikap-parkeringsplass, terskelfri adkomst til stasjonsområdet og heis for å komme til perrongene. Det er montert teleslynge for hørselshemmede og ledelinjer for synshemmede.
Skiltingen er også tydelig, med stor nok skrift til at den oppfyller kravene til lesbarhet i universell utforming. I tillegg blir det gitt informasjon over høyttaler.
Ikke kollektivt alene - Her er det uproblematisk for meg å komme meg rundt på egen hånd. Det er flatt og fint, og heisen er romslig nok også for de som har større rullestoler enn meg, sier rullestolbruker Anders Larsen-Haug fra Bærum.
Han er med Handikapnytt for å se nærmere på utbedringene som Jernbaneverket har gjort på stasjonen som betjener lokaltrafikk til og fra tettstedet rett utenfor Oslo.
Anders innrømmer at han i utgangspunktet er litt skeptisk til å benytte kollektivtransport.
- Hvis jeg er sammen med kompiser, går det greit, da vet jeg at jeg får hjelp hvis jeg trenger det. Men når jeg reiser alene, blir det som oftest bil. Jeg tar rett og slett ikke sjansen på å bli stående igjen på en stasjon uten å komme meg videre på egen hånd, sier Anders.
Fortsatt problemer Seniorrådgiver Helle Toft i Jernbaneverket gir Anders rett i at det fortsatt ikke er uproblematisk for en rullestolbruker å reise med tog på egen hånd. For fortsatt er cirka halvparten av norske jernbanestasjoner lite tilgjengelige for rullestolbrukere så vel som for andre med funksjonsnedsettelser.
Statlige Jernbaneverket eier norske jernbanespor, plattformer og stasjoner bygget etter 1996 og annet teknisk utstyr som skal til for å holde togene i drift. I 2012 utført Jernbaneverket en kartlegging over tilgjengeligheten på alle sine totalt 336 stasjoner. Den viste at 97 stasjoner var «tilgjengelige», mens to fikk status «universelt utformet».
Status per i dag er at 15 stasjoner er universelt utformet.
Så selv om Stabekk stasjon er blitt universelt utformet, skal det likevel mer til for at Anders skal begynne å reise med tog uten å være i følge med noen han kjenner.
- Jeg er sånn at jeg helst vil klare meg selv. Derfor vil jeg gjerne planlegge på forhånd, slik at jeg ikke går av på en stasjon og ikke kommer meg videre derfra, sier han.
Gå til medietHer er det blant annet romslig handikap-parkeringsplass, terskelfri adkomst til stasjonsområdet og heis for å komme til perrongene. Det er montert teleslynge for hørselshemmede og ledelinjer for synshemmede.
Skiltingen er også tydelig, med stor nok skrift til at den oppfyller kravene til lesbarhet i universell utforming. I tillegg blir det gitt informasjon over høyttaler.
Ikke kollektivt alene - Her er det uproblematisk for meg å komme meg rundt på egen hånd. Det er flatt og fint, og heisen er romslig nok også for de som har større rullestoler enn meg, sier rullestolbruker Anders Larsen-Haug fra Bærum.
Han er med Handikapnytt for å se nærmere på utbedringene som Jernbaneverket har gjort på stasjonen som betjener lokaltrafikk til og fra tettstedet rett utenfor Oslo.
Anders innrømmer at han i utgangspunktet er litt skeptisk til å benytte kollektivtransport.
- Hvis jeg er sammen med kompiser, går det greit, da vet jeg at jeg får hjelp hvis jeg trenger det. Men når jeg reiser alene, blir det som oftest bil. Jeg tar rett og slett ikke sjansen på å bli stående igjen på en stasjon uten å komme meg videre på egen hånd, sier Anders.
Fortsatt problemer Seniorrådgiver Helle Toft i Jernbaneverket gir Anders rett i at det fortsatt ikke er uproblematisk for en rullestolbruker å reise med tog på egen hånd. For fortsatt er cirka halvparten av norske jernbanestasjoner lite tilgjengelige for rullestolbrukere så vel som for andre med funksjonsnedsettelser.
Statlige Jernbaneverket eier norske jernbanespor, plattformer og stasjoner bygget etter 1996 og annet teknisk utstyr som skal til for å holde togene i drift. I 2012 utført Jernbaneverket en kartlegging over tilgjengeligheten på alle sine totalt 336 stasjoner. Den viste at 97 stasjoner var «tilgjengelige», mens to fikk status «universelt utformet».
Status per i dag er at 15 stasjoner er universelt utformet.
Så selv om Stabekk stasjon er blitt universelt utformet, skal det likevel mer til for at Anders skal begynne å reise med tog uten å være i følge med noen han kjenner.
- Jeg er sånn at jeg helst vil klare meg selv. Derfor vil jeg gjerne planlegge på forhånd, slik at jeg ikke går av på en stasjon og ikke kommer meg videre derfra, sier han.