AddToAny

Romslig mulighet for forbedringsprosesser

Fra ord til handling: Bør kvaliteten av skoleeiers utviklingsstøtte til rektorene i vårt skolesystem forbedres?
Under høstens Arendalsuke ble Skolelederforbundets rapport, «Hvordan øke skoleeiers utviklingsstøtte til rektorene? - En analyse av dynamikken i lærende ledergrupper hos skoleeiere», presentert av Jan Merok Paulsen og undertegnede, fulgt av en paneldebatt og deretter plenumsdiskusjon. I Skolelederen nr. 6, i år (s. 4-5), er rapporten grundig presentert av Skolelederens redaktør, Tormod Smedstad. Dette innlegget er ment som en utdyping av artikkelen i Skolelederen, på et område som bare ble generelt behandlet i Smedstads artikkel.

ARBEIDSPROSESS FOR Å STYRKE SAMARBEIDET
På grunnlag av analysene ble det i rapportens siste del foreslått en arbeidsprosess som skoleeier og rektorer kunne følge for å styrke samarbeidet i skoleledernes ledergrupper: 1. Start med ledergruppens møteforberedelser ? 2. Prioriter målorientering på ledermøtene ? 3. Stimulér kunnskapsdelingen på ledermøtene ? 4. Arbeid systematisk med ledergruppens innflytelse i kommunen. I enkleste versjon kan en skoleleder gjennomføre denne arbeidsprosessen ved å sette hvert av de fire punktene opp på dagsorden i fire påfølgende ledermøter, hvor man kan diskutere egen situasjon og utveksle tanker om forebedringsmuligheter der hvor man mener det måtte være behov for det.
I diskusjonen som fulgte presentasjonen av rapporten i Arendal, fremkom det en kritisk kommentar som aktualiserer et grunnleggende spørsmål: Var dette egentlig en viktig undersøkelse? Eller spissformulert: «Mener Skolelederforbundets ledelse virkelig at vi som kompetente rektorer trenger å forbedre oss på en så elementær ferdighet so
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

Skolelederen 03.12.2019
Å tolke og forstå læreplanene i LK20, og knytte innholdet til praksis i fagene, kan være en utfordring. Måten du jobber med matematikkfaget på, kan bidra til å trekke inn de sentrale elementene i overordnet del.
Skolelederen 03.12.2019
Lakselv videregående skole i Finnmark ligger på andreplass når det gjelder skårer for elevdemokrati og medvirkning i Elevundersøkelsen. I tillegg rapporterer elevene null mobbing. Skolen har oppnådd disse resultatene gjennom partnerskap mellom lærere og elever, under samlebegrepet ‘eleven som utviklingsagent'.
Skolelederen 03.12.2019
SKOLESLAG/ELEVTALL:
Skolelederen 03.12.2019
Skolelederen 03.12.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt