NJF-magasinet
06.03.2024
Selv om ERTMS kommer, forsvinner ikke trafikkstyrerne. Lønsdal stasjon på Saltfjellet er bemannet av Bane Nors nystartede
- Nå er jeg litt lei. Jeg må innrømme det. Det har vært en lang og mørk vinter. Men det blir bedre. Det blir stadig lysere.
Erlend Granlund går med bestemte skritt mot sporveksleren på Lønsdal stasjon. Nok en uke som trafikkstyrer på jernbanestasjonen på Saltfjellet går mot slutten. Snart blir det en uke fri. Hjem til Gratangen. Deretter bærer turen tilbake til den røde stasjonsbygningen. Sånn er turnusen til de som jobber i Bane Nors ressurspool.
15 ansatte
En egen ressurspool for trafikkstyrere har vært diskutert i Bane Nor lenge. Bakgrunnen har vært et ønske om å ha muligheten til å hente inn trafikkstyrere på enkelte stasjoner når det har vært behov for det. Nå er ressurpoolen etablert, og i første omgang er det 15 trafikkstyrere som har valgt å bli en del av denne.
Geir Morten Strømstad, leder for den fleksible ressurspoolen i Bane Nor, understreker at de som har blitt ansatt i poolen, er folk som er forberedt på, og ønsker, å jobbe på det måten poolen er organisert.
- Ansatte i fleksibel ressurspool har en grunnturnus som baserer seg på arbeidsperioder og friperioder med en fordeling på én uke på og én uke av, og de kan bli sendt til stasjoner over hele landet, sier Strømstad.
Langt tidsperspektiv
For selv om trafikkstyringen etter hvert vil bli heldigitalisert, og alle stasjonene på sikt vil bli uten trafikkstyrere, av
Les opprinnelig artikkelErlend Granlund går med bestemte skritt mot sporveksleren på Lønsdal stasjon. Nok en uke som trafikkstyrer på jernbanestasjonen på Saltfjellet går mot slutten. Snart blir det en uke fri. Hjem til Gratangen. Deretter bærer turen tilbake til den røde stasjonsbygningen. Sånn er turnusen til de som jobber i Bane Nors ressurspool.
15 ansatte
En egen ressurspool for trafikkstyrere har vært diskutert i Bane Nor lenge. Bakgrunnen har vært et ønske om å ha muligheten til å hente inn trafikkstyrere på enkelte stasjoner når det har vært behov for det. Nå er ressurpoolen etablert, og i første omgang er det 15 trafikkstyrere som har valgt å bli en del av denne.
Geir Morten Strømstad, leder for den fleksible ressurspoolen i Bane Nor, understreker at de som har blitt ansatt i poolen, er folk som er forberedt på, og ønsker, å jobbe på det måten poolen er organisert.
- Ansatte i fleksibel ressurspool har en grunnturnus som baserer seg på arbeidsperioder og friperioder med en fordeling på én uke på og én uke av, og de kan bli sendt til stasjoner over hele landet, sier Strømstad.
Langt tidsperspektiv
For selv om trafikkstyringen etter hvert vil bli heldigitalisert, og alle stasjonene på sikt vil bli uten trafikkstyrere, av