Finansfokus
27.09.2023
Å forholde seg til Finanstilsynet er ikke noen dans på roser dersom du vil ha konsesjon. Det erfarer Camilla Wollan, som har hjulpet flere fintech-startups med å navigere regeljungelen.
- Det er en høy inngangsbarriere for å få konsesjon og det kreves mye kompetanse. Startupene møter en helt annen virkelighet enn de er vant til, der det er et strikt rammeverk for hva som må til. Det tar lang tid å få gjennom en søknad. I tillegg er Finanstilsynet lite kommunikative om hvor lang tid de trenger. Det gjør det vanskelig å beregne tidsplan og videre fremdrift, særlig når vi flere ganger ser at tilsynet går utover sine saksbehandlingsfrister, sier Camilla Wollan, partner i DLA Piper. Hun har bistått en rekke startups med juridisk rådgivning rundt regulatoriske spørsmål.
Les merMYE KOMPETANSE
- Det kan også være utfordringer når tilsynet i all hovedsak bedriver skriftlig saksbehandling. Noe kan gå tapt når det gjelder å forstå oppstartsbedriftens tekniske løsning. Det krever mye kompetansen fra tilsynet for å forstå bedriftens løsning. Ofte blir det litt frem og tilbake skriftlig, noe som gjør at ting tar lengre tid. Det hadde ofte vært bedre å bare prate sammen, sier Wollan, og tar folkefinansiering og betalingstjenester som eksempler.
Finanstilsynet er lite kommunikative om hvor lang tid de trenger
Camilla Wollan, partner i DLA Piper.
- Da vi fikk en fremvekst av folkefinansiering hvor det var politisk vilje til å finne gode l