NJF-magasinet
09.11.2016
Konkurranse bidrar til at selskaper kutter kostnader for å sikre seg overskudd.
Konsulentfirmaet Safetec har overlevert en rapport til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen der de peker på 19 mulige farer ved omleggingen av jernbanesektoren.
- Bra at rapporten er så tydelig. Ingen ser hva som blir konsekvensene når fagmiljøer splittes slik det legges opp til. Jernbanen er et integrert system. Hvordan skal vi sikre at den ene hånda vet hva den andre gjør framover, spør forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.
Rapporten sier også at nødvendige budsjetter er en forutsetning for sikkerheten.
Risikoanalyse. Blant annet er det uklart hvem som skal ha oversikt over det totale risikobildet, og om sikkerhetsinformasjon deles mellom aktørene der noen vil være konkurrenter.
- Ansvaret for redning og beredskap er ikke klarlagt. Vi har etterlyst dette i møter med departementet, men får til svar at det er noe man kommer tilbake til. Det blir for lite samspill, og er heller ikke lagt opp til at selskapene skal ha mye dialog seg imellom etter at reformen er gjennomført, sier Sæthre.
Mister kulturen. Rapporten peker på at
Les opprinnelig artikkel- Bra at rapporten er så tydelig. Ingen ser hva som blir konsekvensene når fagmiljøer splittes slik det legges opp til. Jernbanen er et integrert system. Hvordan skal vi sikre at den ene hånda vet hva den andre gjør framover, spør forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.
Rapporten sier også at nødvendige budsjetter er en forutsetning for sikkerheten.
Risikoanalyse. Blant annet er det uklart hvem som skal ha oversikt over det totale risikobildet, og om sikkerhetsinformasjon deles mellom aktørene der noen vil være konkurrenter.
- Ansvaret for redning og beredskap er ikke klarlagt. Vi har etterlyst dette i møter med departementet, men får til svar at det er noe man kommer tilbake til. Det blir for lite samspill, og er heller ikke lagt opp til at selskapene skal ha mye dialog seg imellom etter at reformen er gjennomført, sier Sæthre.
Mister kulturen. Rapporten peker på at