Hold Pusten
05.12.2022
Medvirkende: Nina Dalen Seime, Mona Vestbøstad, Gerda Aarhus, Helge Arntzen, Marie Heimseter, Ivan Maximov, Per Sakariassen, Max Korbmacher, Mona Øynes og Tonje Apalen-Velde
Radiografutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) er en del av Institutt for helse og funksjon (IHF) og ligger under fakultet for Helse- og sosialvitskap. Radiografutdanningen er lokalisert på Campus Kronstad, bare noen steinkast fra Haukeland universitetssjukehus og noen få bybanestopp fra Bergen sentrum. Fagseksjonen har cirka ti årsverk, og vi har faglig bakgrunn som radiografer og fysiskere, samt for tiden en stipendiat med fagbakgrunn innen psykologi og nevrovitenskap. Som utdanningsstab komplementerer vi hverandre med hver våre kompetansefelt avhengig av faglig interesse og utdanningsbakgrunn. Vi er en engasjert, entusiastisk gjeng som jobber hver dag med å utdanne morgendagens radiografer!
Fagseksjonen tilbyr bachelorutdanning i radiografi og utdanner hvert år cirka 25 studenter. I tillegg tilbyr utdanningen mastergradsemner innen klinisk radiografi med fokus på bildeanalyse, visualisering og kunstig intelligens. Våre mastergradsemner inngår som egen studieretning i radiografi, som er en del av det tverrfaglige masterprogrammet i kunnskapsbasert praksis. Dette masterprogrammet er et deltidsstudium over fire år der målgruppen er alle helsefag. På masterprogrammet lærer studentene om hvordan forskning kan anvendes for å fremme fagutvikling og kvalitetsforbedring innen eget fagfelt. Med masterutdanning blir man kvalifisert for arbeid med ledelse, kvalitetsutviklingsarbeid, undervisning og formidling i klinisk praksis eller ved utdanningsinstitusjoner.
Faglig profil
Som følge av forskrift om nasjonale retningslinjer for radiografutdanningen fremstår også radiografutdanningen ved HVL i ny drakt. Etter implementering i 2019 vil avgangsstudentene i 2023 være det første kullet som har fullført bachelorgrad etter nye retningslinjer. De nasjonale retningslinjene sikrer en likelydende sluttkompetanse for alle nyutdannede radiografer, men åpner for at det enkelte utdanningssted også kan ha sin egen utdanningsprofil. Med den nye forskriften opplever vi at studenter nå mer enn tidligere oppnår høyere sluttkompetanse innen områder som eksempelvis anatomi, fysiologi, patologi, innovasjon, MR, e-helse, barneradiografi og kritisk refleksjon. Radiografutdanningen ved HVL er spesielt stolt av å ha utviklet et emne spesifikt mot kunstig intelligens og innovasjon i radiografi. I tillegg til å øke kunnskap i temaene utfordres studenten til å reflekte
Gå til medietFagseksjonen tilbyr bachelorutdanning i radiografi og utdanner hvert år cirka 25 studenter. I tillegg tilbyr utdanningen mastergradsemner innen klinisk radiografi med fokus på bildeanalyse, visualisering og kunstig intelligens. Våre mastergradsemner inngår som egen studieretning i radiografi, som er en del av det tverrfaglige masterprogrammet i kunnskapsbasert praksis. Dette masterprogrammet er et deltidsstudium over fire år der målgruppen er alle helsefag. På masterprogrammet lærer studentene om hvordan forskning kan anvendes for å fremme fagutvikling og kvalitetsforbedring innen eget fagfelt. Med masterutdanning blir man kvalifisert for arbeid med ledelse, kvalitetsutviklingsarbeid, undervisning og formidling i klinisk praksis eller ved utdanningsinstitusjoner.
Faglig profil
Som følge av forskrift om nasjonale retningslinjer for radiografutdanningen fremstår også radiografutdanningen ved HVL i ny drakt. Etter implementering i 2019 vil avgangsstudentene i 2023 være det første kullet som har fullført bachelorgrad etter nye retningslinjer. De nasjonale retningslinjene sikrer en likelydende sluttkompetanse for alle nyutdannede radiografer, men åpner for at det enkelte utdanningssted også kan ha sin egen utdanningsprofil. Med den nye forskriften opplever vi at studenter nå mer enn tidligere oppnår høyere sluttkompetanse innen områder som eksempelvis anatomi, fysiologi, patologi, innovasjon, MR, e-helse, barneradiografi og kritisk refleksjon. Radiografutdanningen ved HVL er spesielt stolt av å ha utviklet et emne spesifikt mot kunstig intelligens og innovasjon i radiografi. I tillegg til å øke kunnskap i temaene utfordres studenten til å reflekte