Arkitektur N
12.06.2018
I Munkedamsveien i Oslo har Spacegroup gjenopplivet en legendarisk konsertscene til glede for nye generasjoner - og gitt dem en fløyelsmyk lounge og et nøkternt kjøkken med på kjøpet. Begrensningens kunst kan bli nøkkelen for å overleve.
Jeg er i kjelleren på Røverstaden, et treetasjes kulturhus med kontorer, restaurant, cafe/bar og konsertscene. Her skal progrock-bandet Junipher Greene spille plata Friendship fra 1971 i sin helhet, i de samme lokalene den opprinnelig ble lansert - den gang dette var Club 7. Maurice Budini, den siste bohem og forhenværende stamgjest, svinger hoftene på scenen. Gitarist Freddy Dahl spiller med tenna så fjærkronen vugger på hodet hans.
Nøyaktig hvor lik opplevelsen av Røverstadens Klubben-scene er gamle Club 7, er jeg for ung til å vite. Min generasjon er barna til de som vanket her, og jeg kjenner bare til klubben som noe sagnomsust fra
et Oslo som ikke finnes lenger. Og det er nettopp denne stemningen og historien Røverstaden forsøker å gjenopplive.
Enda et kulturhus?
For å få til det, har eierne i Oslo Konserthus hyret inn arkitektkontoret Spacegroup, som har endevendt det gamle og grå Stenersen
museet og skapt en fiffig kombinasjon av
dampende black box og bedagelig lounge. Innredningen er det interiørarkitektene Hannah Nordh og Fatimah N. Mahdi som har stått for. Resultatet er ikke helt ulikt lignende prosjekter som Kulturhuset og Sentralen, men to deler av Røverstaden-lokalet har så mye personlighet at de likevel gir stedet egenart. Barens spesialbygde
fløyelssofa langs vinduene mot Munkedamsveien gir besøkende et veldig godt førsteinntrykk. Og kjelleretasjen byr på noe de andre kulturhusene ikke har: en skikkelig god konsertscene, i klassisk svart drakt og med respektabel kapasitet Horer og røvere Navnet Røverstaden er hentet fra et slumområde i Vika der Victoria Terrasse
nå ligger, og som Kong Oscar II fikk fjernet
fordi han ønsket seg en litt mer presentabel nærmeste nabo. Gatene i området ble
«Barens spesialbygde fløyelssofa langs
vinduene mot Munkedamsveien gir besøkende et veldig godt førsteinntrykk."
kalt Algerie, Tunis og Tripoli - etter såkalte røverstater. Baren i Røverstaden har fått navnet Dueslaget etter et horehus i Bakkegata, den som nå heter Kong Haakon VIIs gate. Dette vinket til Oslo-historie før saneringen av lugubre strøk er visst i vinden, da Abelone i Torggata også er oppkalt etter en bordellmamma.
At Røverstaden har blitt til skyldes minst to hendelser: Stenersenmuseet, som holdt hus i konserthuset
Gå til medietNøyaktig hvor lik opplevelsen av Røverstadens Klubben-scene er gamle Club 7, er jeg for ung til å vite. Min generasjon er barna til de som vanket her, og jeg kjenner bare til klubben som noe sagnomsust fra
et Oslo som ikke finnes lenger. Og det er nettopp denne stemningen og historien Røverstaden forsøker å gjenopplive.
Enda et kulturhus?
For å få til det, har eierne i Oslo Konserthus hyret inn arkitektkontoret Spacegroup, som har endevendt det gamle og grå Stenersen
museet og skapt en fiffig kombinasjon av
dampende black box og bedagelig lounge. Innredningen er det interiørarkitektene Hannah Nordh og Fatimah N. Mahdi som har stått for. Resultatet er ikke helt ulikt lignende prosjekter som Kulturhuset og Sentralen, men to deler av Røverstaden-lokalet har så mye personlighet at de likevel gir stedet egenart. Barens spesialbygde
fløyelssofa langs vinduene mot Munkedamsveien gir besøkende et veldig godt førsteinntrykk. Og kjelleretasjen byr på noe de andre kulturhusene ikke har: en skikkelig god konsertscene, i klassisk svart drakt og med respektabel kapasitet Horer og røvere Navnet Røverstaden er hentet fra et slumområde i Vika der Victoria Terrasse
nå ligger, og som Kong Oscar II fikk fjernet
fordi han ønsket seg en litt mer presentabel nærmeste nabo. Gatene i området ble
«Barens spesialbygde fløyelssofa langs
vinduene mot Munkedamsveien gir besøkende et veldig godt førsteinntrykk."
kalt Algerie, Tunis og Tripoli - etter såkalte røverstater. Baren i Røverstaden har fått navnet Dueslaget etter et horehus i Bakkegata, den som nå heter Kong Haakon VIIs gate. Dette vinket til Oslo-historie før saneringen av lugubre strøk er visst i vinden, da Abelone i Torggata også er oppkalt etter en bordellmamma.
At Røverstaden har blitt til skyldes minst to hendelser: Stenersenmuseet, som holdt hus i konserthuset