Appell
12.04.2022
I midten av mars fikk Norsk Folkehjelp i oppdrag av UDI å få på plass en akutt innkvartering for flyktninger fra Ukraina. Et hotell i nærheten av Gardermoen ble omgjort for å ta imot og registrere flyktningene før de kan flyttes til mottak og etter hvert ut i kommuner hvor de skal bosettes.
Dagen før akuttmottaket etter planen skulle åpne, midt under et siste planleggingsmøte, kom en av de hotellansatte med en krisebeskjed. Politiet hadde ringt, og den første bussen med flyktninger ville ankomme i løpet av halvannen time.
Kompetansen på og erfaringene fra krisehåndtering i Norsk Folkehjelp ble plutselig veldig synlig. Mangeårig søk og redningsmannskap og operativ leder, Harald Wisløff, tok kjapt kommandoen - som han har gjort i mange tidligere kriser. Oppgaver ble delegert og ting ordnet i rask rekkefølge.
- Da bussen ankom, var alt det praktiske på plass. En rask førstehjelpscreening, legehjelp til dem som trengte det, registrering og passkopier. Ikke minst var det viktig å skape en trygg og omsorgsfull ramme rundt flyktningene, forteller Wisløff. - Norsk Folkehjelp stilte med en kombinasjon av ansatte og frivillige, og ikke minst med redningsmannskaper med førstehjelpskunnskaper.
Gå til medietKompetansen på og erfaringene fra krisehåndtering i Norsk Folkehjelp ble plutselig veldig synlig. Mangeårig søk og redningsmannskap og operativ leder, Harald Wisløff, tok kjapt kommandoen - som han har gjort i mange tidligere kriser. Oppgaver ble delegert og ting ordnet i rask rekkefølge.
- Da bussen ankom, var alt det praktiske på plass. En rask førstehjelpscreening, legehjelp til dem som trengte det, registrering og passkopier. Ikke minst var det viktig å skape en trygg og omsorgsfull ramme rundt flyktningene, forteller Wisløff. - Norsk Folkehjelp stilte med en kombinasjon av ansatte og frivillige, og ikke minst med redningsmannskaper med førstehjelpskunnskaper.