Liv Johanne Nikolaisen, studieleder, bachelorprogrammet i fysioterapi, Institutt for helse- og omsorgsfag, UiT Norges arktiske universitet.
Fagkronikker vurderes redaksjonelt.
Forventningene til universitetene øker - om mer og bedre undervisning i bærekraft og den gjensidige påvirkningen mellom helse, samfunn og miljø. Behovet for dette er åpenbart og internasjonalt samarbeid rettet mot fysioterapiutdanningene pågår (1). Bachelorprogrammet i fysioterapi ved UiT Norges arktiske universitet har startet jobben med å gi det et konkret innhold.
Samfunn og folkehelse som naturlig inngang
De siste 2,5 årene har bachelorprogrammet i fysioterapi ved UiT drevet fortløpende implementering av bærekraft som rød tråd og systematisk økt vårt fokus på temaet langsgående i de tre studieårene bachelorgraden varer. Både i første og tredje studieår har utdanningen vektlagt bærekraft i et folkehelseemne på 10 studiepoeng. På sikt vil vi vurdere å utvikle andreårsmodulen «arbeidshelse og ergonomi» til et utvidet perspektiv på bærekraft og miljø-fysioterapi etter inspirasjon fra kollegaer i Australia (2). Dette «folkehelseforløpet» blir også skissert i en kort innledning i introduksjonsmodulen til studieprogrammet der studentene får en oversikt over både faget og hele utdanningen.
I det videre arbeidet med bærekraft vil vi utforske hvordan temaet kan konkretiseres og forstås også inn i den mer tradisjonelle kliniske undervisningen, og på den måten danne en tydelig «grønn tråd» gjennom utdanningsforløpet (3). Dette kan inkludere hvordan anatomi, fysiologi, patologi og aktivitet er avhengig av et sunt miljø, mer bevisst arbeid med miljøfaktorene identifisert i ICF-modellen, med mer.
Fysiopunk, uteterapi og det arktiske miljøet
Våre førsteårsstudenter leverer denne våren (Uke 10, 2023) eksamen i emnet «Samfunn og folkehelse». Eksamensoppgaven dreier seg om å skrive fiktive fortellinger om fremtidens helsetjenester med fokus på strukturelle tiltak som på