Skolelederen
21.10.2019
Kunnskapsdepartementets digitaliseringsstrategi for grunnskolen (2017 - 2021) beskriver status og utfordringer for oss som samfunn. De nye læreplanene er nå inne i siste fase og vil bli presentert midt i november. Fagfornyelsen skal bidra til å styrke elevenes digitale kompetanse og støtte opp under den vedtatte strategien.
Den digitale utviklingen som skjer parallelt med sluttføringen av nye læreplaner, er hurtig. Mye av det som vi tidligere så på som umulig, løses nå ved hjelp av teknologi. Arbeidsoppgaver endres og kravet til teknologisk forståelse, og evnen til å kunne benytte den nye teknologien, krever både innsikt og kompetanse. Denne utviklingen legger et særlig ansvar på oss med ansvar for opplæringen. Bevissthet rundt forholdene, tilrettelegging og ansvarlig bruk av teknologi og forståelse for digitale ferdigheter vil være viktige elementer i prosessen med å digit
Gå til medietDen digitale utviklingen som skjer parallelt med sluttføringen av nye læreplaner, er hurtig. Mye av det som vi tidligere så på som umulig, løses nå ved hjelp av teknologi. Arbeidsoppgaver endres og kravet til teknologisk forståelse, og evnen til å kunne benytte den nye teknologien, krever både innsikt og kompetanse. Denne utviklingen legger et særlig ansvar på oss med ansvar for opplæringen. Bevissthet rundt forholdene, tilrettelegging og ansvarlig bruk av teknologi og forståelse for digitale ferdigheter vil være viktige elementer i prosessen med å digit