AddToAny

Pedagogens viktige rolle i barns språktilegnelse

Pedagogens viktige rolle i barns språktilegnelse
- Ansvaret for opplæring i norsk ligger hos pedagogene i barnehagen, og kan ikke legges over på barna, mener barnehagelærer Maren Flack Bergby.
Av: Barnehagelærer Maren Flack Bergby

Å være en språklig minoritet i den norske barnehagen er krevende. Som andrespråkslærling er barnet avhengig av velfungerende sosiale strategier, læringsarenaer tilpasset språklige ulikheter og støttende pedagoger med et blikk for barnets mange uttrykksformer. Som nyutdannet barnehagelærer har jeg i møte med barnehagehverdagen reflektert mye over hvordan barn og familier med andre morsmål enn norsk blir møtt i barnehagen.

Hva skjer når barn møtes på tvers av språk og hvordan kan vi best møte deres flerspråklige utvikling?

Det finnes mange myter knyttet til barns språkutvikling og en av dem er antakelsen om at barn er i stand til å lære flere språk samtidig og adekvat, så lenge de blir eksponert for dem. I følge Anne Høigård finnes det ikke forskningsbelegg for et slikt syn på barns språklæring. For at barn skal kunne mestre et språk er de avhengig av å få mulighet til å gjøre seg mange, rike og varierte erfaringer med alle sider ved språket. Dette skjer ikke isolert, men i samspill med omgivelsene. I følge Høigård krever utvikling av et andrespråk tilstedeværende voksne som støtter, utfordrer og stimulerer barna i deres møte med et nytt språk. Ansvaret for opplæring i norsk ligger hos pedagogene i barnehagen, og kan ikke legges over på barna. I et sosiokulturelt læringssyn skjer ikke utvikling og læring i et vakuum, men i samspill med og i forhold til omgivelsene.

Dette underbygger tanken om at barn utvikler språket sitt i møte med andre, og derfor har behov for å bli møtt av pedagoger med blikk for språk og dets betydning for barns trivsel i et sosialt fellesskap.

Når et barn møter mer enn ett språk før treårsalderen, kaller vi dette samtidig eller simultan flerspråklighet. Barn som ikke blir introdusert for andrespråket før etter treårsalderen, lærer derimot språket stegvis eller suksessivt. I barnehagen vil vi møte både stegvis og samtidig flerspråklighet blant barn med et annet morsmål enn norsk. Dette er viktig å være seg bevisst som pedagog, fordi det har betydning for hvordan barnets språkferdigheter kommer til uttrykk og gir et bedre bilde av de språklige prosessene barna er inne i. Eksempelvis vil simultant flerspråklige barn ofte blande språkene i en tidlig fase av språklæringen.

Kunnskap knyttet til ulike sider ved barns tidlige språkutvikling i nors

Les mer

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt