barnehage.no
25.11.2016
- Hvorfor er det så store motsetninger mellom det vi lærer på skolen og det som praktiseres i barnehagen? undrer barnehagelærerstudent Siv-Terese Omland.
Av: Barnehagelærerstudent Siv-Terese Omland
Les merI løpet av flere praksisperioder, praksisoppsummeringer og som vikar er det en ting jeg har tenkt mye på. Hvorfor er det så store motsetninger mellom det vi lærer på universitet og det som praktiseres i barnehagen? Hvorfor er barnehagene i flere kommuner, som for eksempel Kristiansand pålagt å kartlegge med TRAS på flerspråklige barn og ved behov, når flere forskere jeg har møtt i undervisningen tydelig poengterer at skjemaet ikke er egnet til det? Og hvorfor er Snakkepakken og bildekort blant de mest populære verktøyene til språkarbeid? Hvorfor sitter barn på førskoleklubb med abc-bøker istedenfor å lage egne tekster?
Språkarbeidet burde gjennomsyre hverdagen mens vi opplever verden, bruker sp