På tiltalebenken sto Emery Mwazulu Diyabanza. 41-åringen, med bakgrunn fra Den demokratiske republikken Kongo, kom opprinnelig til Frankrike som politisk flyktning.
Sammen med andre aktivister hadde han gjennomført flere aksjoner mot museer, og det var derfor han nå sto på tiltalebenken.
Aktivistene satte søkelyset på de mange afrikanske gjenstandene av historisk, kunstnerisk og seremoniell betydning som befinner seg i private og offentlige samlinger i vår del av verden. Diyanbanza og hans aktivistkolleger har hatt et tydelig formulert krav: Gjenstandene må tilbakeføres til afrikanske land.
Alt i alt er det anslått at over 300 000 gjenstander, fant veien til Europa gjennom kolonialisme, vold, plyndring og etisk tvilsomme oppkjøp.
Kravet om tilbakeføring begynner nå å vinne oppslutning blant fagfolk ved museene. Blant inspirasjonskildene er tilbakeleveringen av kunst og andre eiendeler etter Hitlers naziregime tyverier i okkuperte områder, ikke minst fra jøder og andre minoriteter.
Museumsaktivisme på sosiale medier
Tiltalen mot Diyabanza gikk opprinnelig ut på tyveri fra museet Quai Branly-Jacques Chirac. Dette museet er egentlig en sammenslåing av et etnografisk museum og et kolonimuseum. Det rommer en av verdens mest rikholdige samlinger fra ikke-europeiske områder.
I en av utstillingssalene kom han over en gravferdsfigur som trolig kommer fra dagens Tsjad. Den blei rikket løs uten å bli påført skade, mens Diyabanza fortalte om aksjonen i en video strømmet direkte på Facebook.
Forsvareren la vekt på at dette var en åpen politisk protest, og ikke noe tyveri for egen vinning. Dette argumentet blei akseptert av domstolen, og resultatet blei en bot på 10 000 kroner istedenfor en fengselsstraff på opp mot 10 år.
Det er fortsatt uklart om Diyabanza er like heldig når han må svare for seg i rettsaker i andre byer, der han har aksjonert på vegne av det panafrikanske nettverket med det treffende navnet: Unité. Dignité. Courage (UDC - enhet, verdighet og mot).
Det er dessuten varslet demonstrasjoner i land som har mange gjenstander fra Kong Leopold 2.s kongolesiske terrorvelde i sine samlinger. Det burde være av interesse også for Kulturhistorisk Museum i Oslo. Norske deltakere i den blodige administrasjonen i Kongo brakte nemlig med seg hjem store mengder kunst, for de