Forskerforum
05.04.2016
Hvordan kan undervisningen bli bedre? Et nasjonalt krav om formell pedagogisk utdanning er ikke veien å gå.
UNDERVISNING: I Forskerforum 1/2016 skriver Hans Erik Lefdal mfl. (på vegne av Arbeidsgruppen for fagpolitisk arbeid ved Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk) 1 at formell pedagogisk utdanning må være et krav for å bli tilsatt ved et universitet. Det er kanskje gode hensikter som driver Lefdal mfl. , men som jeg vil vise, legger de altfor mye vekt på den formelle siden og ser bort fra mange nyanser som er viktige i høyere utdanning.
Først og fremst vil jeg påpeke at det ikke er klart hvilke stillinger det foreslåtte kravet må gjelde. Alle?
Kun faste undervisningsstillinger?
Midlertidige stillinger òg? Stipendiater, postdoktorer og forskere med undervisningsplikt? Professorer II? Jeg går ut fra at forfatterne vil at alle som underviser, har formell pedagogisk utdanning.
Lefdal mfl. begynner med å beklage at mens alle er enige om at formell kompetanse er viktig i barnehager og skoler, oppfattes høyere utdanning som et unntak.
Det er faktisk slik, og det finnes gode grunner til dette.
Størstedelen av det man må mestre i barnehage og grunnskole, er ikke særlig utfordrende i seg selv. Det antas at alle barn kan og skal beherske disse grunnkunnskapene, og det er her utfordring en ligger. Ikke i det som må læres, men hos dem som skal lære. De er unge, og kroppen og hjernen deres fungerer forskjellig fra vo
Gå til medietFørst og fremst vil jeg påpeke at det ikke er klart hvilke stillinger det foreslåtte kravet må gjelde. Alle?
Kun faste undervisningsstillinger?
Midlertidige stillinger òg? Stipendiater, postdoktorer og forskere med undervisningsplikt? Professorer II? Jeg går ut fra at forfatterne vil at alle som underviser, har formell pedagogisk utdanning.
Lefdal mfl. begynner med å beklage at mens alle er enige om at formell kompetanse er viktig i barnehager og skoler, oppfattes høyere utdanning som et unntak.
Det er faktisk slik, og det finnes gode grunner til dette.
Størstedelen av det man må mestre i barnehage og grunnskole, er ikke særlig utfordrende i seg selv. Det antas at alle barn kan og skal beherske disse grunnkunnskapene, og det er her utfordring en ligger. Ikke i det som må læres, men hos dem som skal lære. De er unge, og kroppen og hjernen deres fungerer forskjellig fra vo