Nettverk
30.10.2018
Fagorganiserte i Roadworks Traftec kjemper nå en kamp for det organiserte norske arbeidslivet.
Den 18 juni 2018 ble 12 ansatte i Roadworks Traftec avd. Rogaland, av 14 mulige, tatt ut i streik.
Av disse valgte fem ansatte å gjenoppta arbeidet som streikebrytere. Dette satte Roadworks ingen stopper for, da streikebryteri «bare» er ulovlig og moralsk forkastelig, men ikke straffbart.
Bakgrunnen for streiken er at bedriften gjentatte ganger endrer på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår uten å involvere de ansatte. Dette ville vi ansatte i Rogaland ikke lenger akseptere. Av 14 potensielle medlemmer i avdelingen valgte derfor hele 12 rundt påsketider i 2018 å organisere oss i EL og IT Forbundet. Vi ønsket en tariffavtale, med medbestemmelse og forhandlingsrett. Prosessen startet da med å få til en tariffavtale med bedriften.
Daglig leder i Roadworks Traftec, Øystein Stebekk, avviste kravet kontant. Bedriften ville heller forhandle om en «husavtale» basert kun på lønn, og krevde at et meklingsmøte hos Riksmekleren ble avlyst. Dette var
Les opprinnelig artikkelAv disse valgte fem ansatte å gjenoppta arbeidet som streikebrytere. Dette satte Roadworks ingen stopper for, da streikebryteri «bare» er ulovlig og moralsk forkastelig, men ikke straffbart.
Bakgrunnen for streiken er at bedriften gjentatte ganger endrer på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår uten å involvere de ansatte. Dette ville vi ansatte i Rogaland ikke lenger akseptere. Av 14 potensielle medlemmer i avdelingen valgte derfor hele 12 rundt påsketider i 2018 å organisere oss i EL og IT Forbundet. Vi ønsket en tariffavtale, med medbestemmelse og forhandlingsrett. Prosessen startet da med å få til en tariffavtale med bedriften.
Daglig leder i Roadworks Traftec, Øystein Stebekk, avviste kravet kontant. Bedriften ville heller forhandle om en «husavtale» basert kun på lønn, og krevde at et meklingsmøte hos Riksmekleren ble avlyst. Dette var


































































































