Finansfokus
14.09.2016
Uklart regelverk gjør det enklere for ledelsen i norske finansinstitusjoner å outsource stadig flere kjerneoppgaver til utenlandske leverandører. Nå forsvinner norske arbeidsplasser ut av landet i rekordfart.
Outsourcing eller utkontraktering av arbeidsoppgaver fra norske bedrifter er ikke noe nytt, men omfanget og tempoet gir grunn til bekymring. Mens det tidligere var typiske IT-driftsoppgaver som ble outsourcet, settes nå stadig større IT-utviklingsprosjekter bort til utenlandske leverandører. Et godt eksempel på dette er utviklingen av den nye betalingsappen Vipps i DNB. Her valgte banken å sette ut oppdraget til det indiske konsulentselskapet Tata Consultancy Services. I dag har TCS mellom 200-300 indere som arbeider i DNB med Vipps.
HVA ER KJERNEOPPGAVE?
Det er finansforetakslovens § 13-4 som regulerer hvilke oppgaver som kan outsources. Utgangspunktet er at såkalte kjerneoppgaver ikke kan outsources, men det finnes ingen k
Gå til medietHVA ER KJERNEOPPGAVE?
Det er finansforetakslovens § 13-4 som regulerer hvilke oppgaver som kan outsources. Utgangspunktet er at såkalte kjerneoppgaver ikke kan outsources, men det finnes ingen k


































































































