AddToAny

OPPLÆRING I FORHOLD TIL NEGLEN

OPPLÆRING I FORHOLD TIL NEGLEN
I denne artikkelen beskriver Ellen Margareth Andersen og Randi Sandlie Nyland, lærere og fagansvarlige ved den samlingsbaserte opplæringen av fotterapeuter ved OPK-Instituttet, hva de fokuserer på og lærer bort om negler i undervisningen.
Vi starter som regel opp med en teoretisk innføring i kroppens vev, deriblant hud og negl. Da tar vi utgangspunkt i hvordan neglen er bygd opp, hvordan den vokser og får næring, hvordan en normalnegl ser ut, hva som kan skje med tanke på farge og tykkelse, samt hva årsakene kan være til at den endrer seg. Ofte er det kombinasjoner av skoenes påvirkning, fotens anatomi, fysiologi og patologi og det underlaget man beveger seg på i løpet av dagen.

Læren om årsak
Læren om årsak (etiologi) er sentral for å utvikle forståelse for hvorfor neglene endrer seg. Da deler vi gjerne inn negleforandringene i patologiske neglelidelser og skorelaterte negleplager. Vi definerer det ofte slik at når en sykdom er årsak til negleforandringen, er det indre årsaker til endring i tykkelse, farge og konsistens.
Det kan være sirkulasjonsforstyrrelser, ernæringssvikt, genetiske lidelser, medikamentbruk eller traumer/skader. Vi søker ofte opp bilder fra nettet for å se de utroligste negleforandringene. Elevene søker også på egen hånd og spør oss lærerne om det «verste» vi har sett.
Elever som har jobbet i hjemmetjenesten eller på sykehjem har ofte sett verre tilstander enn oss lærere. På denne måten deler både elever og lærere av sine erfaringer. Dette kalles sosiokulturell læring.

Viktig å praktisere
Den beste måten å opparbeide seg kunnskap om utseende og behandling av negl på, er å praktisere. Vi bruker mye tid på å observere og undersøke hverandre i klinikken. Da er det alltid noen i gruppa som har et eller annet problem med, eller smerte i neglene. Vi kan lære mye på den måten. I starten øver de på hverandre, og i voksenopplæringen har de fleste både sett, klippet og stelt negler på andre.
For de som ikke har noe erfaring, er det en ganske bratt læringskurve. Vi starter med elevklinikk allerede på 3. samling. Det er flere grunner til det. Det ene er kravet til praksis med lærer til stede, der en stor del av timene er med pasient. Det andre er at vi mener det er avgjørende at elevene får prøve neglebehandlinger på ekte pasienter. «Learning by doing and reflection.» På skolen har vi avtale med en leverandør som presenterer tenger og bor som brukes til neglebehandlinger, og som gir en kort innføring i bruken av disse. Det er viktig at elevene får prøve seg fram for å finne verktøy som de kan bruke både trygt
Gå til mediet

Flere saker fra Fotterapeuten

Vernepleierforbundet i Delta er et ganske nytt forbund, opprettet i april 2015. De var tidligere en del av det som den gang het Helsefagarbeiderne i Delta, men valgte å trekke seg ut for å spisse kompetansen. Dette har vært vellykket for begge forbundene.
Fotterapeuten 15.03.2024
Administrerende direktør i Delta, Gisle Salem, er glad for å ha Fotterapeutforbundet med på laget. Det gir en viktig helhet. Deltas medlemmer jobber per i dag i yrker som omfatter alt fra fødsel til død - og alt fra hodet til føtter.
Fotterapeuten 15.03.2024
Det er liten tvil om at det er bedre å være 100 000 enn 1 000 om man skal få gjennomslag for sine kampsaker. Derfor er det viktig for Fotterapeutforbundet å være med i Delta. Samtidig er det viktig for Delta å ha Fotterapeutforbundet som medlem. Det gir både bredde og styrke.
Fotterapeuten 15.03.2024
Med nær 15 000 medlemmer er Helsefagarbeiderforbundet den største yrkesorganisasjonen i Delta. Leder i forbundet, Jette Dyrnes, reiser mye rundt for å snakke med medlemmene. Da er hun også flink til å framsnakke viktigheten av fotterapeutenes rolle.
Fotterapeuten 15.03.2024
Leder av Helsesekretærforbundet, Gro Bengtson, har alltid elsket jobben sin. Hun ble leder for å kunne bidra med å jobbe for utvikling og anerkjennelse av yrket. Ikke minst står synliggjøring høyt på agendaen.
Fotterapeuten 15.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt