Helsefagarbeideren
21.09.2020
Stoppeklokkeomsorg har blitt et skjellsord i mange kommuner, noe politikere vil unngå gjennom å reformere hjemmetjenesten. I Oslo har reformen fått navnet Tillitsmodellen. Målet er å gjøre tjenestene mer brukerorienterte, så hva betyr det i praksis?
Hjelpepleier Barbro Storli Møien jobber som saksbehandler for hjemmetjenestedistriktet Årvoll i Bydel Bjerke. Hun erfarer at reformen har endret måten tjenester tildeles på.
- Den største endringen er kanskje at vi har blitt flinkere til å la bruker definere sitt eget behov, og sammen med bruker definere brukers egne ressurser for å finne riktig tjenestenivå, forklarer hun.
Før definerte saksbehandler tjenesten i detalj, i det som kalles bestiller-utfører modellen. Nå er det brukerens mål som tydeliggjøres i vedtaket. Det kan for eksempel være å klare å gå i trappa uten følge. Mange av de eldre i bydel Bjerke bor i bygårder uten heis. Da blir det et viktig mål for kunne være selvhjulpen i hverdagen.
Det er tjenesteutfører som underveis observerer endringer hos brukerne og melder ifra til saksbehandler. For eksempel at et mål er oppnådd, eller om behov for økt bistand. Derfor er det nå tettere samarbeid mellom saksbehandler og tjenesteansvarlig sykepleier. Blant annet er det ikke lenger saksbehandler som fastsetter tiden for hvor lenge hjemmesykepleien skal være ute hos brukerne.
- Det er en praksis som er baser
Gå til mediet- Den største endringen er kanskje at vi har blitt flinkere til å la bruker definere sitt eget behov, og sammen med bruker definere brukers egne ressurser for å finne riktig tjenestenivå, forklarer hun.
Før definerte saksbehandler tjenesten i detalj, i det som kalles bestiller-utfører modellen. Nå er det brukerens mål som tydeliggjøres i vedtaket. Det kan for eksempel være å klare å gå i trappa uten følge. Mange av de eldre i bydel Bjerke bor i bygårder uten heis. Da blir det et viktig mål for kunne være selvhjulpen i hverdagen.
Det er tjenesteutfører som underveis observerer endringer hos brukerne og melder ifra til saksbehandler. For eksempel at et mål er oppnådd, eller om behov for økt bistand. Derfor er det nå tettere samarbeid mellom saksbehandler og tjenesteansvarlig sykepleier. Blant annet er det ikke lenger saksbehandler som fastsetter tiden for hvor lenge hjemmesykepleien skal være ute hos brukerne.
- Det er en praksis som er baser