Helsefagarbeideren
28.02.2018
Teknologi er en sentral del av arbeidshverdagen til hjemmesykepleien i Bergen, slik den er i stadig økende grad over alt. For snart to år siden tok de i bruk et journalprogram på mobiltelefonen. Det skal effektivisere arbeidshverdagen og forbedre tjenestetilbudet, men hvordan funker det egentlig, sånn i praksis?
Mobiltelefonene ligger linet opp på en hylle hos hjemmesykepleien avdeling Årstad i Bergen når de ikke er i bruk. Hver morgen henter de ansatte seg en mobil fra hylla, logger seg inn, finner arbeidslisten og leser rapport over pasienter som skal besøkes den dagen. Telefonen er fast følgesvenn på oppdrag, og legges tilbake for oppladning når arbeidsdagen er over.
- Det var en stor overgang å gå fra papir til mobil, husker Liliane Mandosi, særlig for de eldre kollegene som syntes det var vanskelig å bruke den nye teknologien.
- Ute på oppdrag, så har vi mye mer info på denne enn vi hadde tilgang til tidligere, kommenterer Olav Haukås, og peker på telefonen han bruker denne dagen. - Vi kan finne navn på pårørende, oppdatert medisinliste og skrive rapport, men hvis du er frakoblet, så kan du ikke skrive inn noe, da... - Også logger den seg av hele tiden og du må logge deg inn på nytt. Det tar dessuten mye lenger tid å lese på denne enn på papir, repliserer Mandosi.
- Vi kan heller ikke føre huskelister på mobilen, de må skrives på datamaskinene, kommenterer Irén Akse som skulle ønske hun kunne ha en fast mobiltelefon som var hennes, og med fingertrykksavlesning, slik at hun slapp å skrive inn de kodene inn hele tiden.
Bra, men kan bli bedre
Alle tre er hjelpepleiere eller helsefagarbeidere i full stilling i hjemmesykepleien, og selv om teknologien gir mange fortrinn, så er også utfordringene åpenbare. Mandosi og Haukås skriver rapport på mobilen ute hos bruker når de har tid til det, mens Akse heller gjør det på gamlemåten, og venter til hun kommer inn igjen.
- Det er mange som heller skriver når
Gå til mediet- Det var en stor overgang å gå fra papir til mobil, husker Liliane Mandosi, særlig for de eldre kollegene som syntes det var vanskelig å bruke den nye teknologien.
- Ute på oppdrag, så har vi mye mer info på denne enn vi hadde tilgang til tidligere, kommenterer Olav Haukås, og peker på telefonen han bruker denne dagen. - Vi kan finne navn på pårørende, oppdatert medisinliste og skrive rapport, men hvis du er frakoblet, så kan du ikke skrive inn noe, da... - Også logger den seg av hele tiden og du må logge deg inn på nytt. Det tar dessuten mye lenger tid å lese på denne enn på papir, repliserer Mandosi.
- Vi kan heller ikke føre huskelister på mobilen, de må skrives på datamaskinene, kommenterer Irén Akse som skulle ønske hun kunne ha en fast mobiltelefon som var hennes, og med fingertrykksavlesning, slik at hun slapp å skrive inn de kodene inn hele tiden.
Bra, men kan bli bedre
Alle tre er hjelpepleiere eller helsefagarbeidere i full stilling i hjemmesykepleien, og selv om teknologien gir mange fortrinn, så er også utfordringene åpenbare. Mandosi og Haukås skriver rapport på mobilen ute hos bruker når de har tid til det, mens Akse heller gjør det på gamlemåten, og venter til hun kommer inn igjen.
- Det er mange som heller skriver når