Optikeren
24.08.2016
Optiker Terje Madsen er primus motor i organisasjonen HearMe, som ønsker å gi folk med dårlig hørsel et bedre tilbud. I dag preges tilbudet av lange ventetider og omstendelighet. Ved å slippe audiografer inn i optikerbutikkene utvides fagmiljøet.
I første omgang ønsker vi å tilby service til de 200.000 nordmennene som allerede bruker et høreapparat, sier Terje Madsen. - For å gjøre det vil vi samarbeide med optikerforretninger som kan tenke seg å yte en slik service.
Han forteller at det på 1970- og 80-tallet var relativt vanlig at optikere tok seg av enkle reparasjoner på høreapparater.
I dag er det svært få som gjør det.
Hver optikerforretning som inngår et samarbeid med HearMe, må gi en person i butikken opplæring i å utføre reparasjoner og vedlikehold av høreapparater.
Han eller hun skal også lære opp brukerne i høreapparat-hygiene, rense ørepropper og selge nødvendige vedlikeholds-produkter. I tillegg skal vanlige kunder gis informasjon om hva som finnes av forskjellige enkle hørselshjelpemidler. Kursene er satt sammen i samarbeid med audiografer og leverandører til hørselsbransjen og tilbys av HearMe.
Hvordan er hørselsbransjen organisert i dag og hvem tar seg av service nå?
- En person som begynner å høre dårlig, henvender seg vanligvis til sin fastlege, som henviser personen videre til nærmeste sykehus med øre-, neseog halsavdeling. Her blir pasienten undersøkt av en ørelege og eventuelt henvist videre til en audiograf. Men ikke alle øre-, nese- og halsavdelinger p�
Gå til medietHan forteller at det på 1970- og 80-tallet var relativt vanlig at optikere tok seg av enkle reparasjoner på høreapparater.
I dag er det svært få som gjør det.
Hver optikerforretning som inngår et samarbeid med HearMe, må gi en person i butikken opplæring i å utføre reparasjoner og vedlikehold av høreapparater.
Han eller hun skal også lære opp brukerne i høreapparat-hygiene, rense ørepropper og selge nødvendige vedlikeholds-produkter. I tillegg skal vanlige kunder gis informasjon om hva som finnes av forskjellige enkle hørselshjelpemidler. Kursene er satt sammen i samarbeid med audiografer og leverandører til hørselsbransjen og tilbys av HearMe.
Hvordan er hørselsbransjen organisert i dag og hvem tar seg av service nå?
- En person som begynner å høre dårlig, henvender seg vanligvis til sin fastlege, som henviser personen videre til nærmeste sykehus med øre-, neseog halsavdeling. Her blir pasienten undersøkt av en ørelege og eventuelt henvist videre til en audiograf. Men ikke alle øre-, nese- og halsavdelinger p�