AddToAny

Nye veier for læring?

Spørsmålet om kunstig intelligens og store språkmodeller har noe å gjøre i klasserommet eller ikke, er overflødig. Spørsmålet er hvordan vi skal forholde oss til det.
Hvilke endringer bør skolen og lærerne gjøre som følge av kunstig intelligens (KI)? Hvordan kan skolen bli i fremtiden og hvordan kan fremtiden se ut for skoler, lærere og elever? Det er ikke to streker under svaret til noen av disse spørsmålene.
Det siste året er tusenvis av nye KI-verktøy lansert. ChatGPT fra Open AI 1) troner på toppen med over 1,5 milliarder millioner månedlige brukere. Til sammenligning ligger Googles Bard 2) på tredjeplass med «bare» 142 millioner månedlige brukere i måneden.
Blant aktørene på lista over de 50 mest brukte generative KI-verktøyene i 2023 3), eksisterte bare 20 prosent for litt over et år siden. KI-utviklingen domineres av få selskaper som OpenAI, Microsoft, Google og Elon Musk. Disse selskapene har stor økonomisk og sosial makt, men slipper demokratisk kontroll.
Det er med andre ord både finansieringsvilje og fremtidsoptimisme til stede. «Alle» vil ha sin andel av KI-kaka. Med slike krefter i sving i samfunnet, er det en selvfølge at teknologien inntar klasserommet. Spørsmålet er hva vi skal gjøre med det. Hvordan skal vi forholde oss til kunstig intelligens på skolen? Hvilke endringer kan det være smart å gjøre?
Spørsmålet om suksess er hvor lett verktøyet er å bruke; jo enklere brukergrensesnitt, desto flere brukere. Du trenger ikke dype IT-kunnskaper for å dra nytte av ChatGPT eller Bard. Verktøyene er såpass intuitive at de fleste enkelt kan ta dem i bruk.
Er det noe mange av elevene våre er gode i, så er det å prøve å nå målet så fort som mulig. Målet er ofte en tekst som skal skrives og et arbeid som le
Gå til mediet

Flere saker fra Utdanning

Den svenske regjeringen ønsker å fjerne kravet til bruk av digitale verktøy i barnehagene, men møter motstand fra forskere.
Utdanning 12.04.2024
Som medlem av Utdanningsforbundet får du et av Norges beste billån, med rente fra 6,5 %
Utdanning 12.04.2024
Tiendeklassingene liker ikke at alt skal måles og vurderes. De synes også det er uklart hva som ligger til grunn for karakterene i kroppsøving.
Utdanning 12.04.2024
Tyske lærarar må ta kritisk stilling til det politiske partiet AfD i si undervisning, krev lærarleiar.
Utdanning 12.04.2024
Jeg har snart vært lærer i 24 år og er glad i jobben min. Det er kanskje ikke så utrolig, for hvem holder ut i en jobb de ikke trives i ...?
Utdanning 12.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt