Utdanning
09.02.2024
Spørsmålet om kunstig intelligens og store språkmodeller har noe å gjøre i klasserommet eller ikke, er overflødig. Spørsmålet er hvordan vi skal forholde oss til det.
Hvilke endringer bør skolen og lærerne gjøre som følge av kunstig intelligens (KI)? Hvordan kan skolen bli i fremtiden og hvordan kan fremtiden se ut for skoler, lærere og elever? Det er ikke to streker under svaret til noen av disse spørsmålene.
Det siste året er tusenvis av nye KI-verktøy lansert. ChatGPT fra Open AI 1) troner på toppen med over 1,5 milliarder millioner månedlige brukere. Til sammenligning ligger Googles Bard 2) på tredjeplass med «bare» 142 millioner månedlige brukere i måneden.
Blant aktørene på lista over de 50 mest brukte generative KI-verktøyene i 2023 3), eksisterte bare 20 prosent for litt over et år siden. KI-utviklingen domineres av få selskaper som OpenAI, Microsoft, Google og Elon Musk. Disse selskapene har stor økonomisk og sosial makt, men slipper demokratisk kontroll.
Det er med andre ord både finansieringsvilje og fremtidsoptimisme til stede. «Alle» vil ha sin andel av KI-kaka. Med slike krefter i sving i samfunnet, er det en selvfølge at teknologien inntar klasserommet. Spørsmålet er hva vi skal gjøre med det. Hvordan skal vi forholde oss til kunstig intelligens på skolen? Hvilke endringer kan det være smart å gjøre?
Spørsmålet om suksess er hvor lett verktøyet er å bruke; jo enklere brukergrensesnitt, desto flere brukere. Du trenger ikke dype IT-kunnskaper for å dra nytte av ChatGPT eller Bard. Verktøyene er såpass intuitive at de fleste enkelt kan ta dem i bruk.
Er det noe mange av elevene våre er gode i, så er det å prøve å nå målet så fort som mulig. Målet er ofte en tekst som skal skrives og et arbeid som le
Gå til medietDet siste året er tusenvis av nye KI-verktøy lansert. ChatGPT fra Open AI 1) troner på toppen med over 1,5 milliarder millioner månedlige brukere. Til sammenligning ligger Googles Bard 2) på tredjeplass med «bare» 142 millioner månedlige brukere i måneden.
Blant aktørene på lista over de 50 mest brukte generative KI-verktøyene i 2023 3), eksisterte bare 20 prosent for litt over et år siden. KI-utviklingen domineres av få selskaper som OpenAI, Microsoft, Google og Elon Musk. Disse selskapene har stor økonomisk og sosial makt, men slipper demokratisk kontroll.
Det er med andre ord både finansieringsvilje og fremtidsoptimisme til stede. «Alle» vil ha sin andel av KI-kaka. Med slike krefter i sving i samfunnet, er det en selvfølge at teknologien inntar klasserommet. Spørsmålet er hva vi skal gjøre med det. Hvordan skal vi forholde oss til kunstig intelligens på skolen? Hvilke endringer kan det være smart å gjøre?
Spørsmålet om suksess er hvor lett verktøyet er å bruke; jo enklere brukergrensesnitt, desto flere brukere. Du trenger ikke dype IT-kunnskaper for å dra nytte av ChatGPT eller Bard. Verktøyene er såpass intuitive at de fleste enkelt kan ta dem i bruk.
Er det noe mange av elevene våre er gode i, så er det å prøve å nå målet så fort som mulig. Målet er ofte en tekst som skal skrives og et arbeid som le