Skolelederen
13.11.2019
- Vi ser framveksten av mer differensierte lærer- og lederroller. Felles for de endrede rollene er at lærerne og skolelederne som innehar dem, forventes å spille en viktig rolle i skoleutviklingen, sier Sølvi Mausethagen og Kristin Helstad. De er redaktører for ei ny bok om lærer - og lederroller i skolen.
Vi møter Kristin Helstad og Sølvi Mausethagen på Blindern. Helstad har nylig blitt professor ved Høgskolen i Innlandet, men har fortsatt en mindre stilling på ILS ved Universitetet i Oslo. Mausethagen er professor ved Senter for profesjonsstudier ved OsloMet. Sammen har de redigert boka, og skrevet flere kapitler i, Nye lærer- og lederroller i skolen.
- Flere karriereveier i skolen er en konsekvens av politiske og ideologiske endringer i utdanningsfeltet. Det fører til behov for endringer i skolestrukturen, der vi ser framvekst av nye lærer- og lederroller. Nye forventninger gjør også noe med rolleforståelsen. Lærere kan videreutdanne seg til veiledere, lærerspesialister og mellomledere. Hvilke konsekvenser har framveksten av nye og endrede lærer- og lederroller for skoleutvikling og for rektorrollen?
- Ideen til denne boka oppsto egentlig under Skolelederdagene i 2017. Det var stor interesse for bidragsyternes innlegg på denne konferansen, forklarer Helstad.
Helstad fikk med seg Mausethagen på laget. Boka er en fagfellevurdert antologi, og de har utviklet tekstene gjennom skriveverksteder med alle forfatterne. - Det har også vært et poeng å få med bidragsytere fra praksisfeltet, forteller de to.
TO NARRATIvER
- I eksisterende forskning kan vi litt enkelt si at det eksisterer to narrativer om skolen: Den ene er en optimistisk fortelling om utviklingen de senere årene, hvor lærerne deltar aktivt i utviklingsarbeid ved å ta i bruk, men også kritisk vurderer, tilgjengelige kunnskapskilder
Gå til mediet- Flere karriereveier i skolen er en konsekvens av politiske og ideologiske endringer i utdanningsfeltet. Det fører til behov for endringer i skolestrukturen, der vi ser framvekst av nye lærer- og lederroller. Nye forventninger gjør også noe med rolleforståelsen. Lærere kan videreutdanne seg til veiledere, lærerspesialister og mellomledere. Hvilke konsekvenser har framveksten av nye og endrede lærer- og lederroller for skoleutvikling og for rektorrollen?
- Ideen til denne boka oppsto egentlig under Skolelederdagene i 2017. Det var stor interesse for bidragsyternes innlegg på denne konferansen, forklarer Helstad.
Helstad fikk med seg Mausethagen på laget. Boka er en fagfellevurdert antologi, og de har utviklet tekstene gjennom skriveverksteder med alle forfatterne. - Det har også vært et poeng å få med bidragsytere fra praksisfeltet, forteller de to.
TO NARRATIvER
- I eksisterende forskning kan vi litt enkelt si at det eksisterer to narrativer om skolen: Den ene er en optimistisk fortelling om utviklingen de senere årene, hvor lærerne deltar aktivt i utviklingsarbeid ved å ta i bruk, men også kritisk vurderer, tilgjengelige kunnskapskilder