Første steg
11.12.2018
Fremtidens barnehagelærere må ha solid fagkompetanse og tåle stadig nye krav om utvikling. De må få faglig frihet og styrerne bør ha mastergrad, ifølge ny rapport.
Barnehagelærerollen er en kompleks profesjonalitet. Den handler ikke bare om å håndtere barn, men også om hva de gjør i møte med foreldre, kollegaer, egen organisasjon og forskning, i tillegg til forventninger og press både innenfra og utenfra, sier leder Kjetil Børhaug i ekspertgruppen som nylig la frem sin rapport om hvordan barnehagelærerollen skal utvikles. Han er professor ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen.
FORVENTNINGER FRA MANGE
Ekspertgruppa har samlet mer enn 700 forskningsartikler- og rapporter for å dokumentere hva vi vet om barnehagelærerollen allerede.
- Vi finner ingen skolsk barnehagelærer, men en som står integrert i omsorg, lek og læring. Tidligere ble barnehagelærerne ove
Gå til medietFORVENTNINGER FRA MANGE
Ekspertgruppa har samlet mer enn 700 forskningsartikler- og rapporter for å dokumentere hva vi vet om barnehagelærerollen allerede.
- Vi finner ingen skolsk barnehagelærer, men en som står integrert i omsorg, lek og læring. Tidligere ble barnehagelærerne ove