Skolelederen
24.10.2017
Jeg vet om mennesker som har fått korte karrierer som ledere av norske skoler. Vi snakker ikke om dårlige folk, ofte kan man forstå dem som hadde ansvar for feilansettelsen.
Men det de har klart, de fleste av dem, er å legge seg ut med sentrale aktører på ukloke måter. Og det er mange måter å gjøre det på! Du har den nytilsatte rektoren som proklamerer at alt er «gammeldags,» på skolen han eller hun er satt til å lede, at lærerne er «bortskjemte» at det sitter «ukultur i veggene» - men nå skal tempelet ryddes! Du har rektoren som legger seg ut med store deler av foreldregruppen, gjerne gjennom egen skråsikkerhet, kombinert med manglende respekt for tradisjoner og sedvane, og du har selvsagt han eller hun som ikke får lagt timeplan, ikke satt opp budsjett, som ansetter for få eller for mange og hensetter institusjonen i kaos.
Jeg kjenner noen eksempler, jeg skal nøye meg med ett: På denne ungdomsskolen hadde det, siden skolen var ny, vært tradisjon for å henge opp bilder av alle klasser som hadde gått der. Det ble etter hvert mange klassebilder, og det var stas. Elever fant igjen storesøsken, foreldre som skulle på møter fant igjen eldre barn som hadde gått der før - ja, etter som årene gikk var det faktisk foreldre som fant igjen seg selv, og elever som gjenkjente en ung pappa med hockeysveis eller en ung mamma med såtehår. Men da den nye rektoren kom, sa hun: «Det
Gå til medietJeg kjenner noen eksempler, jeg skal nøye meg med ett: På denne ungdomsskolen hadde det, siden skolen var ny, vært tradisjon for å henge opp bilder av alle klasser som hadde gått der. Det ble etter hvert mange klassebilder, og det var stas. Elever fant igjen storesøsken, foreldre som skulle på møter fant igjen eldre barn som hadde gått der før - ja, etter som årene gikk var det faktisk foreldre som fant igjen seg selv, og elever som gjenkjente en ung pappa med hockeysveis eller en ung mamma med såtehår. Men da den nye rektoren kom, sa hun: «Det