I skolen
10.09.2016
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fikk i august overrakt rapporten fra ekspertgruppa om lærerrollen. Den gir et bilde på hvordan lærerne oppfatter sin yrkesrolle i dag, og hvordan lærerrollen oppfattes av arbeidsgivere og skoleeiere.
- Jeg håper den kan bidra til felles forståelse av lærerrollen, sa professor Thomas Dahl, da han presenterte rapporten på en pressekonferanse i Kunnskapsdepartementet 15. august.
Grunnlaget for rapporten er kartlegging av eksisterende norsk og internasjonal forskning som handler om lærerrollen, nye analyser som ekspertgruppa har gjort av TALIS-data og intervjuer med lærere, skoleledere og representanter for skoleeiere i kommuner og fylkeskommuner.
- Jevnt over er norske lærere godt fornøyd med å være i yrket og trives. Læreridentiteten kan være sterk, men profesjonsfellesskapet er ikke nødvendigvis så sterkt, og vi mener det bør styrkes, sa Thomas
Les opprinnelig artikkelGrunnlaget for rapporten er kartlegging av eksisterende norsk og internasjonal forskning som handler om lærerrollen, nye analyser som ekspertgruppa har gjort av TALIS-data og intervjuer med lærere, skoleledere og representanter for skoleeiere i kommuner og fylkeskommuner.
- Jevnt over er norske lærere godt fornøyd med å være i yrket og trives. Læreridentiteten kan være sterk, men profesjonsfellesskapet er ikke nødvendigvis så sterkt, og vi mener det bør styrkes, sa Thomas