AddToAny

- NRK Nyheter er i verdensklasse

- NRK Nyheter er i verdensklasse
Mener norsk jury og tildelte nyhetsavdelingen Merket for god design 2016. Samme heder går til NRK Super-appen og Aftenpostens restaurantguide. Journalisten-redaksjonen 27. april 2016 kl.
18:33

NRK og Aftenposten mottok designutmerkelsene onsdag ettermiddag under Transform 2016, som arrangeres av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). NRK Super-appen har på kort tid fått 2,6 millioner ukentlige brukere, mens Aftenpostens guide kan vise til 800.000 unike brukere.

- Disse prosjektene viser at design kan spille en nøkkelrolle i et stadig tøffere medie- og reklamemarked. Det kan brukes for å skape produkter og tjenester som skiller seg ut. NRK har nådd ut til langt flere enn tidligere og har styrket sin seriøse og pålitelige profil samtidig som kanalen har modernisert sitt visuelle uttrykk, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i DOGA, i en pressemelding.

MERKET FOR GOD DESIGN

En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016 - DOGAs arkitektur- og designdag, tidligere Designdagen.

Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap.

Mehl peker på at også Aftenposten på en vellykket måte har gitt merverdi til eksisterende innhold og vist at innhold kan presenteres bedre digitalt enn på papir.

NRK Nyheter, NRK Super og Aftenposten er blant 34 bedrifter og byråer som mottok Merket for god design.

- I verdensklasse

På linje med de beste i verden, uttaler juryen om NRK Nyheters nye visuelle profil. BBC nevnes som en åpenbar referanse.

Det visuelle uttrykket kjennetegnes av gjennomtenkt bruk av animasjoner, tidslinjer, geometriske figurer og elegant fargesetting. Arbeidet begynte der bruken av nyhetstjenester øker mest.

- Endringen i folks medievaner krever at NRK Nyheter framstår som en tydelig og gjenkjennelig merkevare på tvers av alle plattformer. Prosjektet startet derfor med designtenkning for nett og mobil aller først, sier Cecilie Lyng, profilsjef i NRK, i pressemeldingen.

NRK har brukt sitt eget team, men har i tillegg hentet inn kompetanse fra inn- og utland. Dette har utfordret og beriket prosjektet, sier profilsjefen.

NRK viser til gode resultater: Etter omleggingen har bruken av NRKs nyhetstjenester økt med 13 prosent på nett og mobil samlet sett. En annen gevinst av arbeidet er bedre samarbeid på tvers av redaksjoner og avdelinger.

- Det tverrfaglige arbeidet mellom tv, nett og mobil er styrket, og nye rom for deling og utvikling av design og historiefortelling har oppstått som en konsekvens av arbeidet. Prosjektet er forøvrig fortsatt i utvikling, sier Lyng.

Selvforklarende app

Juryen mener at den opprinnelige appen for barnekanalen NRK Super var tungvint, upraktisk og i liten grad tilpasset kjernepublikummet: barn. Den nye appen er derimot blitt så selvforklarende at barn i alle aldre raskt forstår hvordan de skal bruke den og navigere seg frem til det de vil se, heter det nå.

Visuell navigasjon gjør at barn lett kan bruke den nye appen for NRK Super. Foto: NRK.

- Målet var nettopp å skape en app skreddersydd for utålmodige barnefingre - et magisk sted der de finner innhold selv, som de digger og som de blir smarte av, sier Ensi Mofasser, digital designer i NRK.

NRK Super-appen var også nominert til Design for alle-prisen.

NRKs eget designteam har stått for hoveddelen av utviklingen, men enkelte eksterne designere har vært involvert.

Muligheten til å kontrollere hvilket innhold barna kan se er noe mange foreldre etterspør. NRK valgte en løsning der foreldrene selv, i dialog med barna, kan fjerne innhold etter aldersgrense.

Arbeidet har båret frukter, heter det i pressemeldingen. Den gamle NRK Super-appen var populær med 1,1 millioner ukentlige besøk. De nye appen er blitt NRKs mest populære med hele 2,6 millioner besøk hver uke. Appen er lastet ned 800.000 ganger, og har fire av fem stjerner i App Store og Google Play.

- Vi tar brukeropplevelse, tilgjengelighet og god design på alvor. Derfor er det en utrolig stor ære å få en anerkjennelse som Merket for god design, sier Heidrun Reisæter, medieutviklingssjef i NRK.

Matnyttig innhold

De siste årene har Aftenpostens matskribenter laget nærmere 500 anmeldelser av Oslos restauranter og kaféer. Imidlertid eksisterte mesteparten av det bokstavelig talt matnyttige innholdet stort sett bare på papir. Takket være en designdrevet innovasjonsprosess er alle anmeldelser nå umiddelbart tilgjengelig i den nettbaserte Oslobys restaurantguide.

Aftenposten mottok Merket for god design for Oslobys restaurantguide. Foto: Skjermdump fra Aftenposten.no

- Gjennom å flytte anmeldelsene våre ut av avisformatet og inn i restaurantguiden på Osloby har vi gitt dem lengre levetid og åpnet døren til nye lesersegmenter. Det er blitt mye lettere å finne fram til relevante anmeldelser av spisesteder i Oslo, sier Jorun Berntsen, produktsjef for Osloby.

Den nye guiden ble lansert i januar 2015, og har høstet en rekke priser. Guiden har siden lansering hatt 800.000 unike brukere og 4,5 millioner sidevisninger, og leserne har gitt 15.000 anbefalinger og skrevet 500 tips.

NRK mottok Merket for god design både for ny visuell profil for NRK Nyheter og for ny NRK Super-app. Foto: NRK.

Les mer

Flere saker fra Journalisten

Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter. «Gidske Olivia Anderson var ikke et ønsket barn.» Slik starter Alf Ole Ask og Elin Sørsdahls bok ...
Journalisten 28.09.2023
Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi ...
Journalisten 27.09.2023
Document brøt Vær varsom-plakatens punkt 4.3 om å vise respekt for menneskers egenart og etnisitet.
Journalisten 27.09.2023
Avisa Norge IDAG ble felt av Pressens Faglige Utvalg (PFU) da utvalget behandlet to klager mot samme artikkel i avisa under møtet onsdag 27. ...
Journalisten 27.09.2023
Avisa Nordland gikk fri i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag, etter å ha bli klaget inn av tre medlemmer av Rødt Bodø.
Journalisten 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt