Optikeren
22.04.2020
Hvordan kommer to personer uten optisk erfaring på at de skal starte nettbutikk og selge briller?
Øystein Johansen Sandø jobbet med netthandel og Ole Kristian Sjømæling Langaunet med import hos Maske i Trondheim. De begynte å snakke sammen om at de syntes det var dyrt med briller i Norge, etter at øystein opplevde at det ble en høy sum da begge sønnene og han selv skulle ha briller. Kunne de gjøre noe for å få ned prisen på briller?
De fant ut at det meste av innfatninger ble lagd i Asia, det samme med brilleglass. Slik oppstod ideen om å starte noe selv. De begynte med kvalitetsbriller, men uten de kjente merkevarene, noe som gjorde at de kunne tilby briller til lavere pris. Nettbutikken deres tilbyr også kontaktlinser. Erfaring med netthandel og import kom godt med da de startet Extra Optical. Ettersom ingen av dem hadde optikerfaglig bakgrunn, fikk de med seg en optiker fra Trondheim som hjalp dem i gang.
BEDRIFTEN BLE UTVIDET
- I starten tenkte vi å selge bare i Norge, forteller Johansen Sandø, men når vi hadde nettbutikk og alle løsningene rundt dette, så kunne kundene være fra ellers i verden også. Nå har vi sider på norsk, svensk, dansk, spansk og en på engelsk for det internasjonale markedet. Vi selger cirka halvparten av brillene i Norge og resten utenfor Norge. Sør-Amerika, Nord-Amerika og Asia er også markeder, men hovedmarkedet er Skandinavia.
Kundene finner fram til dem selv på ne
Gå til medietDe fant ut at det meste av innfatninger ble lagd i Asia, det samme med brilleglass. Slik oppstod ideen om å starte noe selv. De begynte med kvalitetsbriller, men uten de kjente merkevarene, noe som gjorde at de kunne tilby briller til lavere pris. Nettbutikken deres tilbyr også kontaktlinser. Erfaring med netthandel og import kom godt med da de startet Extra Optical. Ettersom ingen av dem hadde optikerfaglig bakgrunn, fikk de med seg en optiker fra Trondheim som hjalp dem i gang.
BEDRIFTEN BLE UTVIDET
- I starten tenkte vi å selge bare i Norge, forteller Johansen Sandø, men når vi hadde nettbutikk og alle løsningene rundt dette, så kunne kundene være fra ellers i verden også. Nå har vi sider på norsk, svensk, dansk, spansk og en på engelsk for det internasjonale markedet. Vi selger cirka halvparten av brillene i Norge og resten utenfor Norge. Sør-Amerika, Nord-Amerika og Asia er også markeder, men hovedmarkedet er Skandinavia.
Kundene finner fram til dem selv på ne